Brev:
Vågen om natten - 9 mdr.
22. april 2007
Alder:
9 mdr.
Vågen om natten - 9 mdr.
Hej Helen
Ja, nu har vi brug for dig igen, denne gang i forhold til vores datters søvn om natten :0)
Vores datter har hidtil sovet rigtig fint om natten - hun har skullet ha sutten nogle gange og er blevet ammet en enkelt gang. Hun er derefter faldt hurtigt i søvn igen - og sovet rigtig godt - i alt ca. 9-10 timer ad gangen. Hun sover også rigtig fint i barnevognen om dagen - to til tre lure, hver af 1-1½ times varighed.
Hun er den seneste uges tid imidlertid begyndt at vågne midt om natten, og er meget vanskelig at få til at sove igen.
Hun bliver puttet senest omkring kl. 21 (oftest før, hvor hun er træt). Hun sidder ved en af os og falder hen. Når hun er blevet nusset og vugget lidt, bliver hun lagt i sin egen seng, og sover herefter ok frem til godt midnat. Ved 1-tiden vågner hun, og bliver ammet. Herefter kan hun som oftest sove videre efter lidt bøvlen rundt.
Men omkring fra kl. 4 er der fest!!! Hun vågner og får tilbudt lidt vand, som hun drikker lidt af. Vi ligger hende i sin seng igen, men hun kan ikke falde i søvn igen/finde roen til at sove - hun virker træt, og forsøger at falde i søvn (ligger sig i sin vante "sovestilling", lukker øjnene mv.). Det lykkes bare ikke, hvorefter hun begynder at ligge og snakke - meget højt :0) - smide sutten ned på gulvet, slå den mod tremmerne, osv.
Vi har forsøgt at lade hende ligge i sin egen seng, og blot give hende sutten, når hun har tabt den/taget den ud af munden, holdt en hånd på maven, nusset hende osv. Det er som om det ikke er nok, hvorefter hun begynder at klynke og blive ked af det. Vi har derfor taget hende over og siddet med hende i armene - det vil hun heller ikke i længere tid ad gangen, da hun begynder at vride sig, fordi hun heller ikke ligger ordentlig her. Så det er meget frem og tilbage (over i sengen igen, op i vores armen osv.).
Det kan stå på i et par timer. Hidtil er hun faldet i søvn igen, fordi hun endelig er blevet træt. Det er nogle af dagene faldt sammen med at hun er blevet ammet (for anden gang i løbet af natten!!!!) - tror dog ikke nødvendigvis det er brystet hun efterspørger, da det andre nætter ikke har haft nogen betydning - nogle nætter vil hun ikke ha mælk, andre nætter er hun stadig vågen selv om hun har fået bryst).
Idag stod vi op efter 1½ time og lavede en ordentlig portion havregrød, som hun spiste med stor appetit. Herefter sov hun i tre timer, og vågnede og var glad og tilfreds...
Hvad tror du - er det noget vi gør helt forkert? Er det helt galt det vi har gang i (tage hende op osv.)? Skal vi putte hende senere, så vi kan stå op efter de ca. 7 timers søvn, og give hende noget tidlig morgenmad, hvor vi alligevel skal op, og så putte hende bagefter? Eller skal vi blot trøste os selv med at det er "en fase", og se tiden an.
Vi kan ikke mærke natteroderiet på hende om dagen - hun sover blot lidt længere lure i løbet af dagen. Det kunne dog være rart, hvis hun sov om natten i stedet, da vi efterhånden er ved at være godt møre :0)
De bedste trætte hilsner herfra