Vågen om natten - 9 mdr.

22. april 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågen om natten - 9 mdr.

Hej Helen

Ja, nu har vi brug for dig igen, denne gang i forhold til vores datters søvn om natten :0)

Vores datter har hidtil sovet rigtig fint om natten - hun har skullet ha sutten nogle gange og er blevet ammet en enkelt gang. Hun er derefter faldt hurtigt i søvn igen - og sovet rigtig godt - i alt ca. 9-10 timer ad gangen. Hun sover også rigtig fint i barnevognen om dagen - to til tre lure, hver af 1-1½ times varighed.

Hun er den seneste uges tid imidlertid begyndt at vågne midt om natten, og er meget vanskelig at få til at sove igen.

Hun bliver puttet senest omkring kl. 21 (oftest før, hvor hun er træt). Hun sidder ved en af os og falder hen. Når hun er blevet nusset og vugget lidt, bliver hun lagt i sin egen seng, og sover herefter ok frem til godt midnat. Ved 1-tiden vågner hun, og bliver ammet. Herefter kan hun som oftest sove videre efter lidt bøvlen rundt.

Men omkring fra kl. 4 er der fest!!! Hun vågner og får tilbudt lidt vand, som hun drikker lidt af. Vi ligger hende i sin seng igen, men hun kan ikke falde i søvn igen/finde roen til at sove - hun virker træt, og forsøger at falde i søvn (ligger sig i sin vante "sovestilling", lukker øjnene mv.). Det lykkes bare ikke, hvorefter hun begynder at ligge og snakke - meget højt :0) - smide sutten ned på gulvet, slå den mod tremmerne, osv.

Vi har forsøgt at lade hende ligge i sin egen seng, og blot give hende sutten, når hun har tabt den/taget den ud af munden, holdt en hånd på maven, nusset hende osv. Det er som om det ...

Annonce

... ikke er nok, hvorefter hun begynder at klynke og blive ked af det. Vi har derfor taget hende over og siddet med hende i armene - det vil hun heller ikke i længere tid ad gangen, da hun begynder at vride sig, fordi hun heller ikke ligger ordentlig her. Så det er meget frem og tilbage (over i sengen igen, op i vores armen osv.).

Det kan stå på i et par timer. Hidtil er hun faldet i søvn igen, fordi hun endelig er blevet træt. Det er nogle af dagene faldt sammen med at hun er blevet ammet (for anden gang i løbet af natten!!!!) - tror dog ikke nødvendigvis det er brystet hun efterspørger, da det andre nætter ikke har haft nogen betydning - nogle nætter vil hun ikke ha mælk, andre nætter er hun stadig vågen selv om hun har fået bryst).

Idag stod vi op efter 1½ time og lavede en ordentlig portion havregrød, som hun spiste med stor appetit. Herefter sov hun i tre timer, og vågnede og var glad og tilfreds...

Hvad tror du - er det noget vi gør helt forkert? Er det helt galt det vi har gang i (tage hende op osv.)? Skal vi putte hende senere, så vi kan stå op efter de ca. 7 timers søvn, og give hende noget tidlig morgenmad, hvor vi alligevel skal op, og så putte hende bagefter? Eller skal vi blot trøste os selv med at det er "en fase", og se tiden an.

Vi kan ikke mærke natteroderiet på hende om dagen - hun sover blot lidt længere lure i løbet af dagen. Det kunne dog være rart, hvis hun sov om natten i stedet, da vi efterhånden er ved at være godt møre :0)

De bedste trætte hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.