Svar: Antidepressiv og graviditet??
15. marts 2007
Alder:
0 mdr.
Kære A
Hej med dig. Hvor er det dejligt at I gerne vil have et barn og det er godt du skriver til mig. Jeg vil dog anbefale dig at du også lige taler med lægen.
Det er meget vigtigt at du fortsætter med din antidepressive behandling også selvom du er gravid, men det bør vurderes af en læge, hvilken antidepressiv behandling du bør få.
Der er lavet undersøgelser som har givet mistanke om, at behandling af gravide med depressionspiller af typen SSRI kan øge risikoen for misdannelser hos barnet. SSRI står for "Selektive Serotonin Reuptake Inhibitorer". I begyndelsen af graviditeten er det især medicin med stoffet paroxetin (f.eks. Seroxat), gravide ikke bør bruge. Men senere i graviditeten kan andre SSRI muligvis også øget risikoen meget lidt.
Det er en specialistopgave at behandle en gravid kvinde for depression. og det er meget vigtigt at du selv er med på råd, da al behandling skal være individuel og man er nødt til at vurdere fordele og ulemper op mod hinanden.
Det du får (Citalopram) hører til den medicingruppe som kaldes SSRI. Man mener dog at netop citalopram og også fluoxetin og sertralin er blandt de typer SSRI, hvor der er mindst risiko for alvorlige bivirkninger hos barnet.
Det anbefales at man er særligt tilbageholdende med at bruge de nyere antidepressiva, hvis sikkerhed under graviditet er mindre kendt. Det gælder blandt andet medicin med escitalopram (Cipralex), venlafaxin (Efexor mfl) og duloxetin (Cymbalta).
Det er meget vigtigt at du ikke stopper med din medicin, selvom jeg nu nævner ovennævnte. Det skyldes især, at andre undersøgelser har vist, at der er stor risiko for tilbagefald, hvis en gravid kvinde stopper sin behandling med antidepressiv medicin. Og det er uhensigtsmæssigt for både dig selv, dit kommende barn og din kæreste:o)
Du bør som sagt tale med din læge for fortsat at få den rigtige behandling. Du kan tale med lægen om hvad han/hun vil anbefale i din situation, måske en helt anden type medicin kan komme på tale. Det kunne f.eks. være det der hedder tricykliske antidepressiva (TCA). Det er f.eks nortriptylin.
Så få en tid hos lægen inden du gør noget andet og rigtig meget held og lykke med det alt sammen.
Til sidst vil jeg lige nævne at når du bliver gravid, så kontakt sundhedsplejersken og få hende til at besøge dig allerede i graviditeten. Det vil være rart at kende hinanden lidt på forhånd:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske