Svar: Gravid og røde knopper
14. marts 2007
Alder:
0 mdr.
Kære undrende
Tillykke med den hastigt voksende mave - det er en dejlig tid nu, hvor du begynder at fylde lidt mere:o)
Jeg tør ikke sige, hvad dine knopper skyldes - kan det være varmeknopper, eller måske en reaktion på skift af vaskepulver? Du kan godt spørge lægen, der sker jo aldrig noget ved lige at ringe og høre.
I forhold til vægtøgning, så er det ofte sådan at mange tager på i starten på grund af hormonforandringer og så ikke så meget sidst i graviditeten. Derfor kan 6 kg inden for de første 19 uger sagtens være helt normalt - du er jo næsten halvvejs og som regel vil man tage et sted mellem 10-15 kg på. Det afhænger lidt af ens udgangsvægt, måden man er bygget på osv.
Det er naturligvis vigtigt at du sørger for at spise sundt og drikke rigeligt med vand og så skal du huske at få daglig motion. Jo længere man kommer hen i graviditeten, jo mindre bevæger man sig, og jo langsommere bliver ens bevægelser pga mavens størrelse. Derfor er det vigtigt at du hver dag går eller cykler en tur og måske vil det være dejligt for dig at gå til svømning. Der findes specielle hold til gravide. Det kan være rigtig dejligt, så ser man også hvordan de andre ser ud og kan tale om de forandringer der sker.
Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Fortsat rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske