Svar: Lægetid
8. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Hvor er det dejligt at du nu er blevet bekræftet i at det er rigtigt, nu føles tiden bare laaaang:o)
Proceduren er forskellig fra lægehus til lægehus og nogle steder er det lægesekretæren eller sygeplejersken som ordner papirerne. Der ligger heller ikke nogen faste regler for hvornår du præcist skal ses af egen læge igen, men som regel skal du til jordemoder omkring uge 12 og uge 16 - igen er der også store forskelle her.
Så vidt jeg ved så tilbyder man nu nakkefoldsscanning til alle gravide omkring uge 12. Dette vil du normalt blive indkaldt til automatisk. Lægesekretæren burde således sende dine papirer til det jordemodercenter hvor du skal følges og så får du automatisk at vide, hvornår og hvor du skal henvende dig.
Du kan evt. ringe til lægen og forhøre dig om, hvordan det rent praktisk foregår der hvor du bor, så alle undersøgelser ikke ligger lige oveni hinanden. Hvis ikke sekretæren har lavet en vandrejournal på dig, så skal du sandsynligvis til lægen for at få lave journal, som du så skal medbringe til en evt. scanning og jordemoder.
Med hensyn til brunligt udflåd, så kan du godt have dette uden at det på nogen måde er problematisk. Ændrer det sig til rigtig blødning eller bliver det mere end bare lidt på toiletpapiret, så synes jeg du skal kontakte lægen. Men som du beskriver det nu, så er det helt normalt.
Håber ovenstående er svar nok og fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske