Svar: Positiv test
5. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Hvor er det bare dejligt for jer, tillykke tillykke:o) Og ja det er helt uforståeligt - det varer nok lidt før det rigtigt går op for dig, men i takt med at maven vokser, så bliver det hele mere og mere virkeligt - det er så dejligt:o)
Hvis sidste menstruations første dag var den 6 januar, så vil du have termin den 13 oktober - altså et rigtigt efterårsbarn. Så det bliver skønt at komme ud og trave med barnevognen og se bladenes skiften på træerne.
Det er fint at du tager folinsyre. Det anbefales til du er til og med 3 måneder henne i graviditeten. Derudover anbefales jern fra 20 graviditetsuge og resten af graviditeten. Et dagligt jerntilskud på 50-70 mg ferrojern.
Det anbefales også at du tager et dagligt tilskud af D-vitamin på 10mg hele graviditeten igennem, men det vil jeg gå ud fra er i den multivitaminpille du allerede tager. Og så er det naturligvis vigtigt at du sørger for at spise sundt og varieret:
- spis meget brød og gryn
- spis frugt og grøntsager hver dag
- spis kartofler, ris eller pasta hver dag
- spis ofte fisk og fiskepålæg- vælg forskellige slags
- vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
- brug kun lidt smør, margarine og olie
- og spar i øvrigt på sukkeret
Glæder mig til at få lov til at følge dig, knus herfra og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske