Svar: Kvalme
8. december 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Olivers mor
Det er ubehageligt at have kvalme, men det er jo desværre noget som mange gravide oplever. Ofte er det dog de første måneder at det er specielt slemt, så plejer det at blive bedre og det er jo også sådan du har oplevet det, da du ventede Oliver.
Det kan nogle gange være en god idé at ligge lidt højt med hovedet, når du sover. Derudover så hjælper det mange at have et glas vand og et par kiks eller lignende stående ved siden af sengen, som de så kan tage, hvis de vågner om natten og har kvalme, men som det også er en god idé at tage, når man vågner om morgenen inden man står op.
Hvorvidt du kan tabe dig og hvor meget der er acceptabelt må du tale med lægen om. Det ved jeg desværre ikke nok om.
Med hensyn til medicin og graviditet, så har du fuldstændig ret i at man så vidt muligt skal prøve at undvære medicin, når man er gravid. Hvis man har en eller anden sygdom og af den grund er nødt til at tage fast medicin, så skal det altid drøftes med lægen.
I Danmark kan man også købe forskellige ting mod kvalme. Noget er på recept, andet er i håndkøb. Det kan både være piller og mixtur som man drikker - f.eks. det som hedder Gaviscon. Du kan på lægemiddelkataloget online læse om medicin og hvorvidt det kan anvendes når man er gravid. Samt bivirkninger osv. Hvis du kender undernavnet (selve præparatet) kan du også søge på dette, så selvom det sælges under et andet navn, hvor du bor, kan du godt finde det samme i Danmark og derfor læse om det på siden: www.lmk.dk
Et gammelt husmoderråd er at spise mandler. Du behøver ikke smutte dem, men når du mærker kvalmen, så kan en lille håndfuld mandler gøre underværker - måske det virker for dig.
Når du er træt i løbet af dagen, så sørg for at lægge dig ned og hvile dig. Udnyt alle muligheder du har for det. En stor madras på gulvet kunne være godt både for dig og for Oliver, så kan han komme til dig med sit legetøj, bøger osv. og I kan fortsat lege lidt sammen, selvom du ligger ned. Når han sover middagslur, så sover du også:o) Den dårlige samvittighed kan ingen af jer bruge til noget:o)
Sådan er det nødt til at være og så må lidt af de huslige sysler være lidt i bero. Det er jeg sikker på at din mand også har forståelse for. I er trods alt to, som har taget beslutningen om at I gerne ville have en lille en igen:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske