Nok mad?

8. december 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Nok mad?

Kære brevkasse

Jeg har en søn på 3½ mdr. Jeg gik 14 dage over tid og han vejede 4320 g og målte 56 cm ved fødslen.

De første 2 måneder var der ingen problemer med amning, sjældent supplerede vi med en flaske, når jeg havde fornemmelsen af at jeg ikke havde nok (for lidt søvn, stress). Så pludselig ville han ikke tage bryst mere og var vågen mange gange om natten. Både her på hjemmesiden og hos min sundhedsplejerske fandt jeg ud af at det drejede sig om et appetitspring.

Jeg forsøgte at malke ud når han sov, for at øge produktionen, hvilket betød at der ikke var mælk til ham når han vågnede og så blev han bare endnu mere sur. Til sidst fik jeg totalt sammenbrud og min sundhedsplejerske sagde, at nu måtte vi supplere med flaske indtil der kom lidt ro på. Og det kom der øjeblikkeligt. Han vil stadig ikke tage bryst i vågen tilstand, men der var ingen problemer om natten eller lige når jeg tog ham op. Så rytmen blev bryst om natten og lige efter lur og så en flaske inden han skulle sove igen.

Nu er vi så røget ind i et appetitspring igen og nu vil han kun tage bryst om natten, men min nedløbsrefleks er så langsom at han tit falder i ...

Annonce

... søvn inden det sker. Jeg er simpelthen så ked af, at jeg ikke kan amme ham bare lidt ad gangen, det betyder meget for mig, for min følelse af at være en god mor.

Jeg har prøvet at malke ud, men der kommer ingenting og jeg tror også jeg stresser sindssygt meget over den nedløbsrefleks.

I løbet af dagen får han omkring 600 ml og så bryst om natten, men det kan umuligt være nok for sådan en stor dreng (68 cm, 7,5 kg). Jeg synes heller ikke han tager så meget på længere.

Når det så er sagt, så stortrives han. Han er en glad og livlig dreng, som er langt foran i sin udvikling (jeg ved godt man ikke må sammenligne babyer, men han er så dygtig :-)).

Efter vi tilbyder ham flasken oftere er han begyndt at sove godt igen og vi har held med bare at lægge ham og så falder han selv i søvn. Vi har en godt sengeritual om aftenen, det har jeg lært her på siden, så han sover kl 20.30, vågner ca. kl 2 og igen kl 6 og så op kl 8. Så tager han formiddagslur på en time, tre timer midt på dagen og en time om eftermiddagen.

Men det store problem: Får han nok mad????

Pyha, sikke en lang forklaring, håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder