Brev:
Nok mad?
8. december 2006
Alder:
3 mdr.
Nok mad?
Kære brevkasse
Jeg har en søn på 3½ mdr. Jeg gik 14 dage over tid og han vejede 4320 g og målte 56 cm ved fødslen.
De første 2 måneder var der ingen problemer med amning, sjældent supplerede vi med en flaske, når jeg havde fornemmelsen af at jeg ikke havde nok (for lidt søvn, stress). Så pludselig ville han ikke tage bryst mere og var vågen mange gange om natten. Både her på hjemmesiden og hos min sundhedsplejerske fandt jeg ud af at det drejede sig om et appetitspring.
Jeg forsøgte at malke ud når han sov, for at øge produktionen, hvilket betød at der ikke var mælk til ham når han vågnede og så blev han bare endnu mere sur. Til sidst fik jeg totalt sammenbrud og min sundhedsplejerske sagde, at nu måtte vi supplere med flaske indtil der kom lidt ro på. Og det kom der øjeblikkeligt. Han vil stadig ikke tage bryst i vågen tilstand, men der var ingen problemer om natten eller lige når jeg tog ham op. Så rytmen blev bryst om natten og lige efter lur og så en flaske inden han skulle sove igen.
Nu er vi så røget ind i et appetitspring igen og nu vil han kun tage bryst om natten, men min nedløbsrefleks er så langsom at han tit falder i søvn inden det sker. Jeg er simpelthen så ked af, at jeg ikke kan amme ham bare lidt ad gangen, det betyder meget for mig, for min følelse af at være en god mor.
Jeg har prøvet at malke ud, men der kommer ingenting og jeg tror også jeg stresser sindssygt meget over den nedløbsrefleks.
I løbet af dagen får han omkring 600 ml og så bryst om natten, men det kan umuligt være nok for sådan en stor dreng (68 cm, 7,5 kg). Jeg synes heller ikke han tager så meget på længere.
Når det så er sagt, så stortrives han. Han er en glad og livlig dreng, som er langt foran i sin udvikling (jeg ved godt man ikke må sammenligne babyer, men han er så dygtig :-)).
Efter vi tilbyder ham flasken oftere er han begyndt at sove godt igen og vi har held med bare at lægge ham og så falder han selv i søvn. Vi har en godt sengeritual om aftenen, det har jeg lært her på siden, så han sover kl 20.30, vågner ca. kl 2 og igen kl 6 og så op kl 8. Så tager han formiddagslur på en time, tre timer midt på dagen og en time om eftermiddagen.
Men det store problem: Får han nok mad????
Pyha, sikke en lang forklaring, håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Signe