Svar: Positiv graviditetstest - jubii!
1. december 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Glade Pige
Tillykke, tillykke:o) Hvor er det dejligt - sikke en julegave:o)
Ved du hvad - jeg synes faktisk du skal sige, at du er meget i tvivl om hvornår du egentlig havde menstruation sidst. Det er svært at regne med din sidste blødning (umiddelbart vil jeg sige søndag), men spørgsmålet er jo om du egentlig er meget længere henne end du tror.
Jeg ved jo at du allerede i slutningen havde graviditetssymptomer med ændret bryst (farve, mælk osv), selvom testen dengang viste negativ. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at du får tid til en scanning, hvor man skal finde ud af præcist, hvor langt du er henne.
Når man er gravid, skal man generelt bare passe på sig selv, leve sundt, undgå alkohol, rygning osv. Det er dog ikke en sygdom at være gravid, så man må gerne fortsætte med at cykle, hvis man plejer at gøre det og man skal på den måde fortsat sørge for at holde sig igang og leve så normalt som muligt. Og så handler det jo meget om at lytte til sin krop. Hvis du mærker det mindste ubehag ved det du er igang med, så skal du stoppe det.
Hvis man arbejder med noget, hvor man har mange tunge løft - det kunne f.eks. være i hjemmeplejen, så vil det være relevant at man taler med sin arbejdsgiver om, hvorvidt der er opgaver som er bedre at varetage end andre. Hvis dette er svært, så kan det være nødvendigt med en sygemelding fra lægen - men det er jo noget at det du skal tale med lægen om, når du når dertil.
Hvis vi siger at søndag den 26 november var din første dag i sidste menstruation, så vil du have termin den 2 september. Men spørgsmålet er jo om du er længere henne og derfor har termin i august og det er nok kun en scanning, som kan svare på dette:o)
Pas nu godt på dig selv og det lille spirende liv i din mave og ha en rigtig god jul:o) Jeg glæder mig til at få lov til at følge lidt med og høre hvad det bliver:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske