Svar: Kejsersnit igen?
25. november 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Håbefulde
Tak for dine pæne ord, og et stort tillykke med graviditeten:o)
Nu er jeg jo hverken jordemoder eller obstetriker (fødselslæge) men jeg har talt med begge omkring din situation og kan udfra dette fortælle, at man I Danmark normalt ikke automatisk råder til kejsernit igen.
Det er sådan at man her vil lave en individuel vurdering. Det afhænger af især årsagen til at du fik kejsersnit førte gang. Hvis den eneste grund til dette var, som du beskriver, at hjertelyden dykkede, så burde det ikke være indikation for at få foretaget kejsersnit igen. Hvis du skønnes at være sund og rask, have plads i dit bækken til at kunne føde vaginalt osv. så vil en vaginalfødsel være en mulighed. Riskoen for at livmoderen 'springer' fordi der har været skåret i den før, skulle efter sigende være minimal - men igen skal selve indgrebet osv. vurderes af en læge.
En operation er jo altid forbundet med en vis risiko. Det er en fødsel også og derfor er det altid vigtigt at vurdere fordele og ulemper ved begge dele. Når livmoderen tidligere har været skåret i, så er man bange for at den risikerer at springe (ruptur) og det kunne være derfor de er ekstra forsigtige i Frankring.
Med hensyn til at måle bækkenet, så gør man heller ikke rutinemæssigt dette i DK. Nogle gange vil man, når man udfører kejsersnit måle bækkenets diameter oppefra og dette skulle være den mest præcise måling. Hvis du således ved første kejsersnit har fået at vide at dit bækken var fint stort, så er der ingen grund til at måle igen.
Det er hvad jeg har kunne finde ud af, så jeg håber at det hjælper dig lidt videre:o)
Jeg synes du skal prøve at kontakte en obstetriker i Danmark for at få en second opinion - skade kan det i hvert fald ikke og så må du beslutte ud fra det, hvad du så vil gøre.
Rigtig meget held og lykke med det hele og jeg håber at jeg får lov til at høre, hvad det hele ender med:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske