Brev:
Kejsersnit igen?
25. november 2006
Alder:
0 mdr.
Kejsersnit igen?
Hej Helen
Jeg er lige blevet medlem, men jeg har mange gange benyttet mig af jeres virkelig gode hjemmeside, når jeg har haft brug for at se dine svar på forskellige spørgsmål, og det har hjulpet mig meget, så 1000 tak skal du have.
Jeg har lige fundet ud af, at jeg er gravid (i 6. uge ca.) - og det er vi meget glade for. Vi har allerede lille Oliver fra november 2005. Han blev født ved akut kejsersnit (påvirket hjertelyd), og det var virkelig en svær oplevelse for mig.
Lyspunktet har virkelig været, at han havde det rigtig godt efter fødslen og trives rigtig godt i dag også - så jeg prøver at huske på, at det var nødvendigt, det der skete, men det har stadig været rigtig svært for mig at skulle gå igennem sådan en operation. Min graviditet var fuldstændig normal, så det troede jeg også, at fødslen ville blive, og jeg skænkede aldrig kejsersnit en tanke.
Vi bor i Frankrig, og det er mit indtryk, at de er hurtigere til sådanne indgreb her end derhjemme(?), og det er lidt det mit spørgsmål til dig handler om.
Da jeg var hos min gynækolog sidste gang for et par måneder siden, sagde jeg til hende, at vi ønskede os flere børn. Så sagde hun, at jeg virkelig ikke måtte være for hurtig pga. mit kejsersnit og at livmoderen havde brug for at hele helt, og at det var bedst, at jeg ventede mindst ét år og gerne 1 1/2 år. Det syntes jeg lød virkelig overdrevet, for jeg kender da til flere, der er blevet gravide hurtigere efter en kejsersnits fødsel i DK, og alt gik godt... men hun sagde, at sådan var anbefalingerne altså i Frankrig til alle, som tidligere havde født ved kejsersnit.
Jeg spurgte, hvad der så ville "ske", hvis jeg blev gravid inden for 1 - 1 1/2 år, og så sagde hun, at jeg ville automatisk få kejsersnit igen, fordi der var gået så "kort" tid!! Jeg var så chokeret!
Jeg havde min sidste menstruation d. 21/10, så jeg ved, at jeg er blevet gravid i begyndelsen af november, som jo er lige omkring min søns ét-års fødselsdag, så det kan godt være, at jeg skal have kejsersnit igen, men det vil jeg bare ikke!
Er det også sådan i DK?
Det var jo ikke pga. mig, at det skete, men hans hjertelyd...., så hvorfor et kejsersnit til?
Hun sagde også, at i Frankrig tager de mål af bækkenet i 8. måned, hvis man har haft kejsersnit før. Gør man det i DK?
Så nu er det jeg tænker, at jeg måske bare skal føde derhjemme i DK? det er selvfølgelig meget mere besværligt, nu når vi jo bor hernede, men jeg vil bare ikke gå igennem sådan en operation igen, hvis det ikke er nødvendigt. Vi har ikke rigtig noget sted at bo i DK, men jeg vil bare ikke føde her igen, hvis det skal være kejsersnit uden nogen rigtig grund.
Håber du kan hjælpe mig med at give mig et indtryk af, hvad man ville sige til mig i DK.
1000 tak på forhånd.
Med venlig hilsen
Den Håbefulde