Brev:
Temperament - 13 mdr.
25. november 2006
Alder:
13 mdr.
Temperament - 13 mdr.
Kære Helen
Vi har brug for et godt råd til at tackle vores datter på 13 måneder. Hun startede sit liv med tre måneders kolik. Men fra den ene dag til den anden blev hun den gladeste pige. Nu er vi imidlertid løbet ind i nogle ting, vi er usikre på.
Vores datter kræver vores fulde opmærksomhed 100 pct. hele tiden. Hun kan godt lege alene, men kun hvis en af os sidder ved siden af hende på gulvet. Hvis vi rejser os og laver andre ting, bliver hun bundulykkelig og græder utrøsteligt. Værre er det, hvis vi forlader det rum, hun befinder sig i – også selv om hun stadig kan se os, og vi taler beroligende til hende. Hun går nærmest i panisk gråd og skal op og trøstes og krammes, før det bliver godt igen. Det har efterhånden stået på i meget, meget lang tid – faktisk siden hun var ca. 7-8 måneder gammel.
Det hjælper lidt, hvis vi inddrager hende i de ting, vi laver – f.eks. lægge vasketøj sammen eller lign. Eller hvis vi spørger hende, om hun vil med og venter på hende, så vi sammen går ud af rummet (hun kravler stadig). Men hvis det ikke lige passer hende at lægge vasketøj sammen eller gå med ud og skrælle kartofler, bliver hun meget utilfreds og græder.
I det hele taget har hun et meget stort temperament. Hvis legetøjet driller, kan hun blive så vred, at hun græder og kaster legetøjet fra sig. Hvis hun ikke får lov til at spise avisen eller hælde mælk ud på gulvet, kan hun blive så vred over ”nej’et”, at hun går i bro og hyler og skriger.
Vi gør os meget umage med, at der er mange flere ”ja’er” end ”nej’er” og være rolige og tale beroligende til hende, når hun bliver hidsig. Men lige meget hjælper det!
Hvordan skal vi tackle hende, når hun græder, fordi vi forlader rummet, eller når vasketøjet skal hænges op? Og hvordan skal vi tackle hendes temperament? Er det bare alderen? Eller hvad gør vi forkert?
Og kan man i det hele taget opdrage på en 1-årig og hvordan?
Tak for en fantastisk brevkasse!
Med venlig hilsen
Marianne