Svar: Sove i nymalet værelse
24. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Det er et meget svært spørgsmål du stiller og jeg vil derfor give dig lidt af mine tanker. Ifølge sundhedsstyrelsens nye kampagne "9 gode vaner om kemi til gravide og ammende", så indeholder alle typer maling kemikalier - også de vandbaserede.
Det anbefales derfor at man som gravid ikke selv maler og at man ikke maler børneværelse en uge inden barnet skal fødes, da det kan tage flere uger før partikler med kemikalier helt er forsvundet. Derudover anbefales grundig udluftning. Hvis man indånder partikler med kemikalier kan de optages i kroppen og overføres til barnet.
Du skriver at din svigerfamilie har malet hele huset og det lyder som om at der således ikke er et malingfrit rum. Jeg ved ikke hvor stor risikoen er, jeg kender ikke til statistiske målinger og undersøgelser. Det lyder dog som om at der kunne være en lille risiko for at du indånder forskellige partikler.
Samtidig er det dog nogle dage siden de har malet og det er jo heller ikke dig der har malet, så riskoen må være lille.
Jeg kan ikke sige andet end at der naturligvis er nogle overvejelser at gøre sig og det er svært at sige, hvad det bedste ville være. Du skriver ikke hvorfor I skal være hos dine svigerforældre, måske løsningen var at de besøgte jer i stedet? Så var du ude over alle spekulationer.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske