Svar: Sove i nymalet værelse

24. oktober 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Christina

Det er et meget svært spørgsmål du stiller og jeg vil derfor give dig lidt af mine tanker. Ifølge sundhedsstyrelsens nye kampagne "9 gode vaner om kemi til gravide og ammende", så indeholder alle typer maling kemikalier - også de vandbaserede.

Det anbefales derfor at man som gravid ikke selv maler og at man ikke maler børneværelse en uge inden barnet skal fødes, da det kan tage flere uger før partikler med kemikalier helt er forsvundet. Derudover anbefales grundig udluftning. Hvis man indånder partikler med kemikalier kan de optages i kroppen og overføres til barnet.

Du skriver at din svigerfamilie har malet hele huset og det lyder som om at der således ...

Annonce

... ikke er et malingfrit rum. Jeg ved ikke hvor stor risikoen er, jeg kender ikke til statistiske målinger og undersøgelser. Det lyder dog som om at der kunne være en lille risiko for at du indånder forskellige partikler.

Samtidig er det dog nogle dage siden de har malet og det er jo heller ikke dig der har malet, så riskoen må være lille.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg kan ikke sige andet end at der naturligvis er nogle overvejelser at gøre sig og det er svært at sige, hvad det bedste ville være. Du skriver ikke hvorfor I skal være hos dine svigerforældre, måske løsningen var at de besøgte jer i stedet? Så var du ude over alle spekulationer.

Jeg håber du kan bruge mine overvejelser. Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.