Brev:
Urolige nætter dreng på 8 mdr
24. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Urolige nætter dreng på 8 mdr
Hej Helen
Jeg har en dreng på 8 mdr der sover meget urolig om natten, han har aldrig sovet ret meget om dagen, men har ellers sovet godt nok om natten.
Han har for ca 2½ uge siden fået dræn i begge ører, da vi fandt ud af, hvorfor han skreg utrøstelig om natten og om aftenen. Han havde meget væske i ørerne og ørelægen mente at det ville være det bedste for ham og få dræn i og det lyttede vi selvfølgelig til. Vi havde så et par gode nætter, hvor han fik sutten 2-3 gange men sov ellers rigtig godt.
Han har ikke fået mad om natten siden han var 5 mdr gammel, men nu har vi problemer igen om natten. Han vågner mange gange fra han kommer i seng 20.30 og så ca. for hver time og skriger og får så sutten og vi prøver at dysse ham ned og sige så så så o.s.v, har været til efterkontrol med ham med drænene og det sidder og fungere som det skal og ingen væske i ørene.
Det skal lige nævnes at han har haft (har også lidt hvæsende vejrtrækning endnu) astmatisk bronkitis var i behandling 1 uges tid med bricanyl og det hjalp, men jeg synes at det er blevet værre igen.
Mit spørgsmål er så bare, er det blevet en vane for ham om natten efterhånden, kan det have været medicinen der har gjort ham urolig?
Han spiser heller ikke så godt mere som han har gjort, men lidt ryger der dog ned, han er lige igår og idag startet i dagpleje (vi starter stille og rolig op med nogle timer hver dag) da jeg skal starte med at arb 1. nov, han er godt nok tilpas i dagtimerne.
Han har kravlet siden han var 6½ mdr, så motorisk er han med i udviklingen, han rejser sig op ved alt og bliver sur når ham kommer hans kravlegård, hvis jeg lige skal lave noget i køkkenet. Kan det være fordi han er begyndt at være så aktiv, at han sover så urolig eller kan han huske det som noget ubehageligt at komme i seng? Han tager sig tit til hovedet og ørerne, men de fejler jo ingenting??
Han vejer 7,5 kg og er 69 cm lang
Hans madplan ser således ud:
Vågner ved 6-.6.30 tiden
spiser øllebrød/havregrød kl 7.00 m mælk til (har været meget, men spiser næsten ingenting, vil prøve at købe yoghurt/tykmælk og forsøge mig med det.
Bliver afleveret i dagpleje kl 8.15 der spiser de så formiddagsmad kl 8.30-8.45 der bliver han budt yoghurt eller frugtmos
Bliver puttet kl 9.00 til formiddagslur (skete også herhjemme) og sover så 3 kvarter.
Frokost kl 11.00 i dagplejen her spiser han fornuftigt kartoffel-grøntsagsmos eller fuldkornsgrød. ca 1 dl
Sover så ca 2 timer, hvis vi er heldige.
Eftermiddagsmad kl 15.00 en ½ banan og pæremos
han får vand og mælk af kop hele dagen. Han har ikke fået sutteflaske i en måned nu jeg ammede ham kun i 10 uger.
Sover så en halv time mellem 17-18 og der er han meget ked af det når han kommer op af denne søvn, nogen gange er det simpelthen sult, men andre gange skriger han bare indtil han bliver taget op.
Spiser aftensmad 18-18.30 og der spiser han rigtig godt ca 2-3 dl kartoffel-grøntsagsmos.
Får så natmad 20.15-20.30 som regel, har fået kold vælling eller kold modermælkserstatning men det vil han overhovedet ikke have mere nu, får lidt sødmælk og lidt pæremos til natten.
Får af og til en tår vand om natten men ikke hver nat.
Får han for lidt at spise? Har ikke taget for meget på de sidste par måneder? Er det derfor han er så urolig om natten og hvis det er, hvorfor spiser han så ikke mere morgenmad?
Han sover endnu ikke på sit eget værelse endnu det vil vi vente med indtil han er faldet ordentlig til i dagplejen.
En lang remse men vi har virkelig brug for hjælp, da han og os trænger til en god nattesøvn, bare mere end 2 timer uden at blive vækket!!
Mange spørgsmål og informationer på en gang, håber at du kan finde hoved og hale i det, men ellers er han han dejlig dreng der smiler og pludrer og er meget nysgerrig og har svært ved at give slip, når han skal sove både om aftenen og i dagtimerne.
Mange hilsner
Dorthe