Urolige nætter dreng på 8 mdr

24. oktober 2006

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Urolige nætter dreng på 8 mdr

Hej Helen

Jeg har en dreng på 8 mdr der sover meget urolig om natten, han har aldrig sovet ret meget om dagen, men har ellers sovet godt nok om natten.

Han har for ca 2½ uge siden fået dræn i begge ører, da vi fandt ud af, hvorfor han skreg utrøstelig om natten og om aftenen. Han havde meget væske i ørerne og ørelægen mente at det ville være det bedste for ham og få dræn i og det lyttede vi selvfølgelig til. Vi havde så et par gode nætter, hvor han fik sutten 2-3 gange men sov ellers rigtig godt.

Han har ikke fået mad om natten siden han var 5 mdr gammel, men nu har vi problemer igen om natten. Han vågner mange gange fra han kommer i seng 20.30 og så ca. for hver time og skriger og får så sutten og vi prøver at dysse ham ned og sige så så så o.s.v, har været til efterkontrol med ham med drænene og det sidder og fungere som det skal og ingen væske i ørene.

Det skal lige nævnes at han har haft (har også lidt hvæsende vejrtrækning endnu) astmatisk bronkitis var i behandling 1 uges tid med bricanyl og det hjalp, men jeg synes at det er blevet værre igen.

Mit spørgsmål er så bare, er det blevet en vane for ham om natten efterhånden, kan det have været medicinen der har gjort ham urolig?

Han spiser heller ikke så godt mere som han har gjort, men lidt ryger der dog ned, han er lige igår og idag startet i dagpleje (vi starter stille og rolig op med nogle timer hver dag) da jeg skal starte med at arb 1. nov, han er godt nok tilpas i dagtimerne.

Han har kravlet siden han var 6½ mdr, så motorisk er han med i udviklingen, han rejser sig op ved alt og bliver sur når ham kommer hans kravlegård, hvis jeg lige skal lave noget i køkkenet. Kan det være fordi han er begyndt at være så aktiv, at han sover så urolig eller kan han huske det som noget ubehageligt at komme i seng? Han tager sig tit til hovedet og ørerne, men de fejler jo ingenting??

Han vejer 7,5 kg og er 69 cm lang

Hans madplan ser således ...

Annonce

... ud:

Vågner ved 6-.6.30 tiden
spiser øllebrød/havregrød kl 7.00 m mælk til (har været meget, men spiser næsten ingenting, vil prøve at købe yoghurt/tykmælk og forsøge mig med det.
Bliver afleveret i dagpleje kl 8.15 der spiser de så formiddagsmad kl 8.30-8.45 der bliver han budt yoghurt eller frugtmos
Bliver puttet kl 9.00 til formiddagslur (skete også herhjemme) og sover så 3 kvarter.
Frokost kl 11.00 i dagplejen her spiser han fornuftigt kartoffel-grøntsagsmos eller fuldkornsgrød. ca 1 dl
Sover så ca 2 timer, hvis vi er heldige.
Eftermiddagsmad kl 15.00 en ½ banan og pæremos
han får vand og mælk af kop hele dagen. Han har ikke fået sutteflaske i en måned nu jeg ammede ham kun i 10 uger.
Sover så en halv time mellem 17-18 og der er han meget ked af det når han kommer op af denne søvn, nogen gange er det simpelthen sult, men andre gange skriger han bare indtil han bliver taget op.
Spiser aftensmad 18-18.30 og der spiser han rigtig godt ca 2-3 dl kartoffel-grøntsagsmos.
Får så natmad 20.15-20.30 som regel, har fået kold vælling eller kold modermælkserstatning men det vil han overhovedet ikke have mere nu, får lidt sødmælk og lidt pæremos til natten.
Får af og til en tår vand om natten men ikke hver nat.

Får han for lidt at spise? Har ikke taget for meget på de sidste par måneder? Er det derfor han er så urolig om natten og hvis det er, hvorfor spiser han så ikke mere morgenmad?

Han sover endnu ikke på sit eget værelse endnu det vil vi vente med indtil han er faldet ordentlig til i dagplejen.

En lang remse men vi har virkelig brug for hjælp, da han og os trænger til en god nattesøvn, bare mere end 2 timer uden at blive vækket!!

Mange spørgsmål og informationer på en gang, håber at du kan finde hoved og hale i det, men ellers er han han dejlig dreng der smiler og pludrer og er meget nysgerrig og har svært ved at give slip, når han skal sove både om aftenen og i dagtimerne.

Mange hilsner

Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.