Svar: Vitaminer under graviditet

22. oktober 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Karine

Tillykke og dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt fremad og du lyder til at have det godt:o)

Det er korrekt at folsyre anbefales til du er til og med 3 måneder henne i graviditeten. Derudover anbefales jern fra 20 graviditetsuge og resten af graviditeten. Et dagligt jerntilskud på 50-70 mg ferrojern.

Det anbefales også at du tager et dagligt tilskud af D-vitamin på 10mg hele graviditeten igennem og så er det vigtigt at du sørger for at spise sundt og varieret:

- spis meget brød og gryn
- spis frugt og grøntsager hver dag
- spis kartofler, ...

Annonce

... ris eller pasta hver dag
- spis ofte fisk og fiskepålæg- vælg forskellige slags
- vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
- brug kun lidt smør, margarine og olie
- og spar i øvrigt på sukkeret

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da du fortsat har gravitamintabletter tilbage så synes jeg du skal fortsætte med disse. Det kan du roligt gøre og så får du og den lille, hvad I har behov for. Ellers kan du tage en almindelig multivitamintablet, du skal så bare sikre dig at den indeholder de 10mg D-vitamin, som du har behov for dagligt.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene