Svar: Vitaminer under graviditet
22. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Karine
Tillykke og dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt fremad og du lyder til at have det godt:o)
Det er korrekt at folsyre anbefales til du er til og med 3 måneder henne i graviditeten. Derudover anbefales jern fra 20 graviditetsuge og resten af graviditeten. Et dagligt jerntilskud på 50-70 mg ferrojern.
Det anbefales også at du tager et dagligt tilskud af D-vitamin på 10mg hele graviditeten igennem og så er det vigtigt at du sørger for at spise sundt og varieret:
- spis meget brød og gryn
- spis frugt og grøntsager hver dag
- spis kartofler, ris eller pasta hver dag
- spis ofte fisk og fiskepålæg- vælg forskellige slags
- vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold
- brug kun lidt smør, margarine og olie
- og spar i øvrigt på sukkeret
Da du fortsat har gravitamintabletter tilbage så synes jeg du skal fortsætte med disse. Det kan du roligt gøre og så får du og den lille, hvad I har behov for. Ellers kan du tage en almindelig multivitamintablet, du skal så bare sikre dig at den indeholder de 10mg D-vitamin, som du har behov for dagligt.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske