Svar: Gravid og styrketræning
12. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Karina
Tillykke med at du venter dig, det lyder som om det bliver et lille påskebarn - hvor dejligt, så har du hele sommeren hjemme:o)
Det er en rigtig god idé at holde sig i god fysisk form under en graviditet. Alle kvinder bør være moderat fysisk aktive under graviditeten, dvs mindst 30 minutter dagligt, uanset hvilken form de var i før graviditeten.
Du må godt dyrke styrketræning med lette vægte eller i maskiner. Da du har dyrket en del træning allerede inden du blev gravid, så må du i princippet godt fortsætte din træning, det kan dog være nødvendigt med lidt reduceret niveau i forhold til mængde og intensitet. Og så er det meget vigtigt at du lytter til din krop og sikrer dig at du har det godt!
Det er begrænset hvad man har af undersøgelser omkring kvinder som har dyrket hård styrketræning før graviditeten. Derfor lyder sundhedsstyrelsens anbefaling at man her kan fortsætte sin vanlig rutine så længe man har det godt, men det anbefales at styrketræning af underkroppen ikke intensiveres under graviditeten.
Jeg tænker derfor, at det er rigtig godt at du fortsat holder dig igang og dyrker motion. Men det er vigtigt at du lytter til din krop og pletblødning skal du helst ikke have. Derfor synes jeg du skal fravælge øvelser som styrker underkroppen og i stedet "nøjes med" at lave øvelser som styrker konditionen, bækkenbunden og så dine muskler andre steder end maven. Husk hele tiden at lytte til, hvad din krop fortæller dig - den lille er jo vigtigere end alt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske