Svar: Gravid og styrketræning

12. oktober 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Karina

Tillykke med at du venter dig, det lyder som om det bliver et lille påskebarn - hvor dejligt, så har du hele sommeren hjemme:o)

Det er en rigtig god idé at holde sig i god fysisk form under en graviditet. Alle kvinder bør være moderat fysisk aktive under graviditeten, dvs mindst 30 minutter dagligt, uanset hvilken form de var i før graviditeten.

Du må godt dyrke styrketræning med lette vægte eller i maskiner. Da du har dyrket en del træning allerede inden du blev gravid, så må du i princippet godt fortsætte din træning, det kan dog være nødvendigt med lidt reduceret niveau i forhold til mængde og intensitet. Og så er det meget vigtigt at du lytter til din krop og sikrer dig at du har det godt!

Det er begrænset hvad man ...

Annonce

... har af undersøgelser omkring kvinder som har dyrket hård styrketræning før graviditeten. Derfor lyder sundhedsstyrelsens anbefaling at man her kan fortsætte sin vanlig rutine så længe man har det godt, men det anbefales at styrketræning af underkroppen ikke intensiveres under graviditeten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tænker derfor, at det er rigtig godt at du fortsat holder dig igang og dyrker motion. Men det er vigtigt at du lytter til din krop og pletblødning skal du helst ikke have. Derfor synes jeg du skal fravælge øvelser som styrker underkroppen og i stedet "nøjes med" at lave øvelser som styrker konditionen, bækkenbunden og så dine muskler andre steder end maven. Husk hele tiden at lytte til, hvad din krop fortæller dig - den lille er jo vigtigere end alt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin