Brev:
Sovetider igen
13. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Sovetider igen
Hej Helen
Sidst jeg skrev, var det lykkedes at introducere faste sovetider, hvilket gik rigtig godt, men nu er der gået kludder i det igen.
Min søn (nu på 6 mdr) er begyndt i dagpleje og vi er ikke helt enige om hvordan tingene fungerer med babyer :-)
Frederik er en lille glad spirrevip som skal følge med i alt og som er i konstant bevægelse når han er vågen, og kan godt have svært ved at falde til ro, hvis der sker for meget omkring ham eller der er mange lyde - han skal liiiiige se hvad det er.
Jeg synes det var en god ting med faste tider, fordi det sad i kroppen på ham at nu var det sovetid og jeg synes det var lettere at få ham til at sove og han var glad for at blive lagt.
Nu ser det sådan ud at han sover fra 20-6, som regel uden at vågne (luksus) men har ingen faste tider ellers. Tidligere sov han fra 9-11, igen fra 13-15 og 17-18 og havde faste spisetider, men nu sover han et sted mellem 3/max 4 timer om dagen. Som regel vågner han fra den sidste lur senest kl 16, men ofte kl 14 - og nægter så at sove før kl. 20....dvs sige at han bliver temmelig træt og rødøjet omkring kl 17, men nægter at sove.
Har prøvet så at lægge ham lidt tidligere om aftenen - men han bliver som regel ret ulykkelig - bl.a. fordi han er mest sulten om aftenen og så ikke når at få samme mængde mad (sådan har det altid været) - og han vågner så i stedet kl 3.30-4 om morgenen. Det er heller ikke smart for nogen af os.
Jeg mener, at han har brug for faste tider, fordi han er så meget "på" hele tiden, og jeg oplever han har mere energi og sover roligere, når han har faste tider....mens dagplejen mener han skal sove, når han virker træt. Men pt resulterer det i at han kun sover 3/max 4 timer om dagen og ofte sover mere uroligt og virker træt selv kort tid efter han vågner.
Ikke fordi der ikke kan gøres undtagelser (nogen dage er han mere træt end andre), men.....
Et råd ville være rigtig dejligt!
Tak herfra :-) Asanda