Svar: Allergipiller under graviditet
9. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
Tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt for jer:o)
Med hensyn til allergimedicin, så findes der jo en del forskelligt på markedet og noget kan bruges når man er gravid, hvor andet ikke kan. Jeg synes derfor du skal ringe til lægen og få en lægelig vurdering af, hvad der vil være bedst for dig og den lille baby, da situationen nu er sådan at der skal tages ekstra hensyn.
Da du endnu ikke er så langt henne, så er det vigtigt at du under alle omstændigheder ringer til din læge, som så vil lave en gynækologisk undersøgelse, starte din vandrejournal osv. og her kan du så drøfte allergimedicinen.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at du tager en multivitamintablet hver dag. Den bør indeholde mindst 400mikrogram folsyre, som er et B-vitamin der forebygger især rygmarvslidelser hos det ufødte barn.
Derudover så skal du naturligvis leve sundt. Ikke ryge, ikke tage narkotiske stoffer eller skadelig medicin, ikke drikke alkohol, sørge for at holde dig i god fysisk form og være opmærksom på arbejdsstillinger og det arbejdsmiljø du har. Det er en god idé at spise efter de almindelige kostråd, så du spiser varieret af grønt, kød, fisk, groft brød osv.
Rigtig meget held og lykke med de næste dejlige 9 måneder:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske