Svar: Plukveer og side-stik
28. september 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Tillykke med graviditeten:o)
Plukveer er som sådan normalt og det er et tegn på livmoderen øver sig og forbereder sig til den kommende fødsel. Plukveer bør dog ikke være så kraftige at de gør ondt eller at de stopper dig i det du er i færd med. Det vil sige, at hvis du f.eks. går en tur og plukveerne får dig til at stoppe, lige at holde en pause og når veen er ovre, så går du videre - så er plukveen for kraftig.
Med hensyn til smerte, så skal du vurdere om plukveen gør ondt eller om det kun er en hårdhed/spænding i livmoderen du mærker uden at der er smerte.
Det sidestik du føler er sandsynligvis det der hedder ligamentsmerter. Det er din livmoder og "de bånd" som holder livmoderen på plads i underlivet, som giver sig. Det er normalt og hænger således sammen med at maven nu vokser og det hele "skal give sig".
Jeg synes du skal drøfte med din jordemoder eller læge, hvorvidt dine plukveer er for kraftige, så du evt. skal have en sygemelding eller bare tage den lidt med ro:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Glæder mig til at høre, om det bliver en lille prins eller prinsesse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske