Svar: Plukveer og side-stik

28. september 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Christina

Tillykke med graviditeten:o)

Plukveer er som sådan normalt og det er et tegn på livmoderen øver sig og forbereder sig til den kommende fødsel. Plukveer bør dog ikke være så kraftige at de gør ondt eller at de stopper dig i det du er i færd med. Det vil sige, at hvis du f.eks. går en tur og plukveerne får dig til at stoppe, lige at holde en pause og når veen er ovre, så går du videre - så er plukveen for kraftig.

Med hensyn til smerte, så skal du vurdere om plukveen gør ondt eller om det kun er en hårdhed/spænding i livmoderen du mærker ...

Annonce

... uden at der er smerte.

Det sidestik du føler er sandsynligvis det der hedder ligamentsmerter. Det er din livmoder og "de bånd" som holder livmoderen på plads i underlivet, som giver sig. Det er normalt og hænger således sammen med at maven nu vokser og det hele "skal give sig".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal drøfte med din jordemoder eller læge, hvorvidt dine plukveer er for kraftige, så du evt. skal have en sygemelding eller bare tage den lidt med ro:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Glæder mig til at høre, om det bliver en lille prins eller prinsesse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder