Svar: Gravid og mælk fra brysterne
18. september 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Sille
Tillykke med graviditeten:o)
Et af de tidligste graviditetstegn er ofte brystspænding og allerede fra 8 uger vokser kirtelvævet, brystvorterne og det brune område omkring brystvorten, som hedder areola.
Efterhånden som brystet vokser, kan man se at blodårene på brystet bliver tydeligere og man begynder også, faktisk allerede i graviditetens 3 måned at danne et mælkelignende sekret, som man kan presse ud af brystvorten. De fleste kvinder lægger dog ikke mærke til dette allerede på dette tidspunkt. Mange vil dog opleve det, når de når længere hen i graviditeten og andre oplever det først, når barnet er født. Men der er således ikke noget unormalt i det at du danner sekret fra brystet. Det er kun tegn på at din krop er sund og forbereder sig.
Derimod synes jeg ikke du skal "se igennem fingre med" at du har haft en lille frisk blødning og at du har plukveer. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til fødegangen og spørge hvad de tænker. Der er jordemødre hele døgnet rundt.
Jordemødrene er de bedste til at fortælle dig, hvordan du skal forholde dig. Måske siger det at du bare skal lægge dig ned og tage det roligt, det kan også være at de gerne vil se dig. I hvertfald synes jeg det vil være relevant at du ringer.
Det er ikke for at gøre dig unødigt nervøs, det handler bare om at være på den sikre side og hellere ringe en gang for meget:o) Knus herfra og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske