Svar: Gravid og mælk fra brysterne

18. september 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sille

Tillykke med graviditeten:o)

Et af de tidligste graviditetstegn er ofte brystspænding og allerede fra 8 uger vokser kirtelvævet, brystvorterne og det brune område omkring brystvorten, som hedder areola.

Efterhånden som brystet vokser, kan man se at blodårene på brystet bliver tydeligere og man begynder også, faktisk allerede i graviditetens 3 måned at danne et mælkelignende sekret, som man kan presse ud af brystvorten. De fleste kvinder lægger dog ikke mærke til dette allerede på dette tidspunkt. Mange vil dog opleve det, når de når længere hen i graviditeten og andre oplever det først, når barnet er født. Men der er således ikke noget unormalt i det at du danner sekret fra brystet. ...

Annonce

... Det er kun tegn på at din krop er sund og forbereder sig.

Derimod synes jeg ikke du skal "se igennem fingre med" at du har haft en lille frisk blødning og at du har plukveer. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til fødegangen og spørge hvad de tænker. Der er jordemødre hele døgnet rundt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jordemødrene er de bedste til at fortælle dig, hvordan du skal forholde dig. Måske siger det at du bare skal lægge dig ned og tage det roligt, det kan også være at de gerne vil se dig. I hvertfald synes jeg det vil være relevant at du ringer.

Det er ikke for at gøre dig unødigt nervøs, det handler bare om at være på den sikre side og hellere ringe en gang for meget:o) Knus herfra og rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor