Brev:
Sove videre uden hjælp om dagen
18. september 2006
Alder:
5 mdr.
Sove videre uden hjælp om dagen
Kære Helen
Viggo på nu 5 mdr. sover i gennemsnittet 15 timer i døgnet – fra kl. ca. 19.30-6.30 om natten. Jeg ammer ham en enkelt gang på et tidspunkt mellem 3-5. Han er – desværre – begyndt at vågne en del gange om natten, men så snart han får sutten sover han videre, så det er i og for sig ok. Håber det er et problem, der løser sig, når han selv kan finde sutten og komme den i munden selv…
Men mit spørgsmål handler egentlig ikke om nattesøvnen, men om dagssøvnen. Om dagen sover han oftest fire lurer. Optimalt er en formiddagslur på omkring en time, en middagslur på omkring 2 timer, eftermiddagslur på en halv time og sen eftermiddagslur ligeledes på en halv time (har forgæves forsøgt at få ham til at sove længere om eftermiddagen og dermed få de to lurer til at være en).
Jeg går ham altid i søvn i barnevognen. Det har jeg det som sådan ok med. Er dog begyndt at overveje, at det kunne være rart at få lært ham at falde i søvn, uden vi skal ud og gå hver gang. Især fordi problemet er, at han vågner op i løbet af sin lur uden at være udhvilet, oftest efter en halv time. Så går jeg med ham igen, og så kan han på en god dag godt sove fint efter det. Men andre dage kan jeg godt gå to-tre turer i løbet af en lur.
Nogle dage orker jeg ikke at ”sidde over ham” og trave af sted, så jeg tager ham op med det resultat, at han er træt en halv time efter, at han er vågnet. Vi har ”hjulpet ham over” (som vi kalder det) fra han var omkring 2 mdr. Jeg har læst mig frem til, at hvis man hjalp dem med at sove videre, ville de efterhånden lære det… Men det er ikke sket her.
Det er som regel ikke nok bare og give ham sutten og køre lidt med vognen, da han vågner helt op. Han falder i søvn igen efter 5-10 minutters gåtur. Jeg er også ofte i tvivl om, om han har sovet nok, når han vågner eller om jeg skal forsøge at få ham til at sove videre, da der ikke er en fast rytme i, hvor længe han sover ved hver lur. Det har resulteret i, at jeg nogle gange tager ham op for tidligt, og andre gange går lange turer med ham, hvor han faktisk ikke har haft brug for at sove mere alligevel.
Vi er begyndt at give ham lidt grød for to uger siden, da han krævede oftere bryst/mad dag og nat og var/er meget interesseret i vores spisning. Men nu er han faldet tilbage i sit "vanlige" spisemønstre igen. Måske har der været noget andet på spil. Det går i hvert fald MEGET stille og roligt med grøden. Han åbner interesseret munden og mestre også teknikken med at føre tungen bag ud. Men han gider ikke spise særlig meget. Højest et par skefulde af gangen. Så vi er ikke rigtig på skemad endnu.
Men for at samle op – så er jeg efterhånden ved at være lidt træt af at gå med barnevognen, så ofte som jeg gør. Det betyder også, at jeg ikke kan tage mig en tiltrængt middagslur i løbet af dagen, hvis jeg vil have, at han sover optimalt ;o). Jeg har overvejet, at hvis jeg nu træner ham i at lære at falde i søvn uden køreturen (har læst dine forslag til, hvordan det evt. kan gøres andre steder), vil han måske også kunne finde ud af at finde roen selv og sove videre uden hjælp, når han vågner op i løbet af luren – hvad er din erfaring?
Mange hilsner Lena