Svar: Sex og smertefulde plukveer i uge 35
23. august 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Turtelduer
Nu er jeg jo hverken jordemoder eller fødselslæge, men jeg vil fortælle jer, hvad jeg ved:o)
Samleje kan faktisk godt fremprovokere plukveer. Hvis plukveerne er kortvarige og ikke gør ondt, så betyder det som regel intet. Men da du får smertefulde og længerevarende plukveer, så vil man normalt anbefale at I ikke har samleje.
Hvis kæleri indebærer at du får orgasme, så vil det også kunne fremprovokere en smertefuld plukve.
Plukveer er normale. Nogle får rigtig mange plukveer, andre mærker slet ikke noget til det. At have plukveer er egentlig bare et tegn på at livmoderen øver sig lidt til fødslen. Men de plukveer som er så kraftige at de enten gør ondt, forhindrer en i at gå videre, altså hvor man stopper i en bevægelse eller som virker meget langvarige, - dem skal man være opmærksomme på.
De meget kraftige plukveer kan godt medføre at livmoderhalsen bliver blødere og kortere og derfor kan der være en risiko for at man føder før tid.
I behøver ikke at vente til du er gået over tiden. Der sker jo ikke noget ved at du f.eks. føder 14 dage før. Men at føde i uge 35 er måske lige tidligt nok, så det ville være godt, hvis I kunne holde en lille pause med at gå i seng med hinanden - så må I nøjes med lidt blid kæleri og mærke efter, hvordan kroppen reagerer.
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske