Svar: Sex og smertefulde plukveer i uge 35

23. august 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Turtelduer

Nu er jeg jo hverken jordemoder eller fødselslæge, men jeg vil fortælle jer, hvad jeg ved:o)

Samleje kan faktisk godt fremprovokere plukveer. Hvis plukveerne er kortvarige og ikke gør ondt, så betyder det som regel intet. Men da du får smertefulde og længerevarende plukveer, så vil man normalt anbefale at I ikke har samleje.

Hvis kæleri indebærer at du får orgasme, så vil det også kunne fremprovokere en smertefuld plukve.

Plukveer er normale. Nogle får rigtig mange plukveer, andre mærker slet ikke noget til det. At have plukveer er egentlig bare et tegn på at livmoderen øver sig lidt til fødslen. Men de plukveer som er så kraftige at de enten ...

Annonce

... gør ondt, forhindrer en i at gå videre, altså hvor man stopper i en bevægelse eller som virker meget langvarige, - dem skal man være opmærksomme på.

De meget kraftige plukveer kan godt medføre at livmoderhalsen bliver blødere og kortere og derfor kan der være en risiko for at man føder før tid.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I behøver ikke at vente til du er gået over tiden. Der sker jo ikke noget ved at du f.eks. føder 14 dage før. Men at føde i uge 35 er måske lige tidligt nok, så det ville være godt, hvis I kunne holde en lille pause med at gå i seng med hinanden - så må I nøjes med lidt blid kæleri og mærke efter, hvordan kroppen reagerer.

Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor