Svar: Er det normalt at man bare kan have det fint i de første 12 uger?

22. august 2006

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tina

Tænk allerede i 9 uge, det er dog utroligt som tiden går:o)

Det er helt normalt at du bare har lidt brystspændinger og måske lidt kvalme ind imellem. At være gravid er jo ikke en sygdom, så der er rigtigt mange kvinder som har det fuldstændig som de plejer og ikke mærker de store forandringer.

Nu har du jo vist rigtig længe at du var gravid og efterhånden så har du det måske sådan at det ville være dejligt, hvis man også kunne begynde at se lidt. At du selv kan se og fornemme noget er jo ikke det samme, som at omgivelserne begynder at kommentere.

Det er også en svær tid, den periode, hvor ens egne bukser begynder at stramme, men samtidig er man jo ligesom ikke gravid nok til at gå i graviditets tøj - men bare rolig, det kommer stille og roligt.

Jeg kan godt forstå at du er utålmodig og ja man kan sagtens betale ...

Annonce

... sig fra at få lavet scanninger i privat regi. Man kan også få scanninger i 3D og videooptagelser, som man kan sidde og se hjemme i egen stue og vise til familie og venner. Men man kan jo også prøve at slå lidt koldt vand i blodet:o)

Det skal nok komme. Tag den kommende far med til scanning, når i får en indkaldelse til det og også gerne til jordemoder. Det gør også tingene meget mere virkelige for ham, for tro mig - hvis du har svært ved at forholde dig til det, så har far bestemt også - han mærker jo ingen ting,- måske kun at du ændrer dig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når den lille begynder at bevæge sig, så bliver det hele lidt mere virkeligt, men lige nu skal du bare nyde at du har det så godt.

Almindelig sulfa kan godt bruges til gravide og det er helt normalt at gravide får blærebetændelse:o)

Glæder mig til at følge dig lidt videre. Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder