Svar: Måske gravid uden for livmoderen
16. juni 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev. Og det gør mig oprigtigt ondt at høre at du nu er alt dette igennem.
Nu er lægen jo den bedste til at besvare et sådan spørgsmål og det er også lægerne, som kan vejlede dig bedst.
Lige nu er verden omkring dig ramlet sammen og du leder efter en lille smule lys og håb, hvilket er helt naturligt. I dit spørgsmål om hvorvidt du kan være kortere tid henne og scanningen derfor intet viser, ligger jo netop det håb du søger. Helt teoretisk har du jo ret, men hvad er sandsynligheden for at det er sådan tingene hænger sammen.
Umiddelbart tænker jeg, at du bliver nødt til at forholde dig til, hvad lægen har sagt og det er desværre at du sandsynligvis har en graviditet udenfor livmoderen. Og hvad betyder så det.
Ud fra hvad jeg ved, så vil det sandsynligvis være sådan at du skal opereres. Operationen foregår i fuld bedøvelse, efter operationen kommer du på en opvågningsafdeling, hvor de tager sig af dig, indtil du er vågen nok til at komme op i afdelingen igen. Det hele tager et par timer. Du udskrives samme aften eller næste dag og hvis du har behov for en sygemelding, så får du dette. Den vil som regel vare en uges tid.
Jeg kan godt forstå at du kan være bange og urolig over det hele. Måske gør du dig også en masse tanker om, hvad der sker fremover, om du vil kunne blive gravid igen osv. Normalt kan man godt blive gravid igen efter en operation, men igen er lægerne bedre til at vejlede dig i dette.
Camilla, det er okay at være bange og det er okay at sidde og tude over det hele, for nu er alt jo pludselig ude af dine hænder og det er utrygt, når der sker noget med ens krop, som man slet ikke er herre over.
Har du nogen at tale med? Din kæreste? Dine forældre? Det er vigtigt at du har nogen i denne situation. Skriv til mig igen, hvis du bare har brug for at få luft.
Stort knus til dig og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske