Søvn, opdragelse, mad, flaske og tænder

16. juni 2006

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn, opdragelse, mad, flaske og tænder

Hej Helen

Jeg har lige lidt forskellige spørgsmål.

Søvn:
Min dreng på 8 mdr. har hele tiden sovet inden for (pga han var meget lille ved fødslen og skulle holdes meget varm, og senere pga. han havde noget kolik ligende noget hvor han skreg det meste af dagen og ikke ville sove før nattetid), så da jeg skulle igang med at få ham til at sove ude gad han ikke det.

Det vil han så godt nu men slet ikke så lang tid som indenfor og så bliver han bare gnaven når han ikke har fået nok søvn. Betyder det noget at han sover indenfor? Han er ude i den friske luft i barnevognen hver dag alligevel når vi går turer....Og jeg ved jo at han godt kan til når han skal starte i vuggestue....

Opdragelse:
Og så er jeg nysgerrig med hensyn til hvornår børn "skal have et nej". Hvad er normal undersøgende adfærd og hvad er "frækhed" som han skal læres fra....
Han har i øjeblikket meget med at slå hånden på noget (sig selv, bordet, legetøjet o.s.v.) Er det fordi han synes det er underholdende og dermed skal have lov til det eller er det hans temperament så man bør sige nej til ham?

Mad:
Han er også meget nysgerrig for at røre ved maden han spiser, men hvor sætter jeg grænsen? Hvis det står til ham skal selv grød og mos gennemrodes (hvilket vel er forståeligt nok) men er der ikke en grænse hvor man kan sige det her må du gerne røre ved og det her må du ikke..... Eller har han bedst ved at røre ved alt?
Og har du i den forbindelse en god ide til hvordan det ...

Annonce

... kan lade sig gøre uden man har en kæmpe oprydning/rengøring af både spiseplads og barn bagefter?

Mad:
Og hvornår kan børn spise "almindelig morgenmad" (havregryn med mælk eller cornflakes m.m.) Han får nemlig havregrød fra nestle da han ikke kan lide den hjemmelavede....
Og til middag får han rugbrødshapser men jeg laver dem meget små da han stadig kun har gummerne til at tygge med.... Hvornår ved jeg at han er klar til større stykker?( jeg er så nervøs for at han skal få dem galt i halsen)

Flaske:
Hvornår skal flasken med M.M. væk og hvordan trappes der ned indtil da...
Han får i øjeblikket 100 ml morgen,middag,eftermiddag og 200 ml vælling inden sengetid. Han er glad for sine flasker og drikker helt klart mest af dem i forhold til når han får at tuttekoppen. Jeg er lidt nervøs for når de skal væk om han så vil få den væske han har behov for pga dette.... Har du nogle gode idéer til dette?
Og når vællingen engang skal væk er der så noget andet jeg kan give ham inden sengetid eller skal han bare vænne sig til at aftensmaden er det sidste han får?

Kravle:
Hvornår er det ca børn begynder at kravle og hvornår "bør man begynde og undre sig" hvis de ikke gør det?

Tænder:
Min søn har fået de 2 nederste fortænder (de er kun lige begyndt at titte op) og tandbørstningen går ok, men hvor lang tid bør jeg børste på ham? Han gider det ikke al for længe....

Puha det var en masse spørgsmål. Men jeg håber du kan få tid til at svare på dem alle...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine