Brev:
Søvn, opdragelse, mad, flaske og tænder
16. juni 2006
Alder:
8 mdr.
Søvn, opdragelse, mad, flaske og tænder
Hej Helen
Jeg har lige lidt forskellige spørgsmål.
Søvn:
Min dreng på 8 mdr. har hele tiden sovet inden for (pga han var meget lille ved fødslen og skulle holdes meget varm, og senere pga. han havde noget kolik ligende noget hvor han skreg det meste af dagen og ikke ville sove før nattetid), så da jeg skulle igang med at få ham til at sove ude gad han ikke det.
Det vil han så godt nu men slet ikke så lang tid som indenfor og så bliver han bare gnaven når han ikke har fået nok søvn. Betyder det noget at han sover indenfor? Han er ude i den friske luft i barnevognen hver dag alligevel når vi går turer....Og jeg ved jo at han godt kan til når han skal starte i vuggestue....
Opdragelse:
Og så er jeg nysgerrig med hensyn til hvornår børn "skal have et nej". Hvad er normal undersøgende adfærd og hvad er "frækhed" som han skal læres fra....
Han har i øjeblikket meget med at slå hånden på noget (sig selv, bordet, legetøjet o.s.v.) Er det fordi han synes det er underholdende og dermed skal have lov til det eller er det hans temperament så man bør sige nej til ham?
Mad:
Han er også meget nysgerrig for at røre ved maden han spiser, men hvor sætter jeg grænsen? Hvis det står til ham skal selv grød og mos gennemrodes (hvilket vel er forståeligt nok) men er der ikke en grænse hvor man kan sige det her må du gerne røre ved og det her må du ikke..... Eller har han bedst ved at røre ved alt?
Og har du i den forbindelse en god ide til hvordan det kan lade sig gøre uden man har en kæmpe oprydning/rengøring af både spiseplads og barn bagefter?
Mad:
Og hvornår kan børn spise "almindelig morgenmad" (havregryn med mælk eller cornflakes m.m.) Han får nemlig havregrød fra nestle da han ikke kan lide den hjemmelavede....
Og til middag får han rugbrødshapser men jeg laver dem meget små da han stadig kun har gummerne til at tygge med.... Hvornår ved jeg at han er klar til større stykker?( jeg er så nervøs for at han skal få dem galt i halsen)
Flaske:
Hvornår skal flasken med M.M. væk og hvordan trappes der ned indtil da...
Han får i øjeblikket 100 ml morgen,middag,eftermiddag og 200 ml vælling inden sengetid. Han er glad for sine flasker og drikker helt klart mest af dem i forhold til når han får at tuttekoppen. Jeg er lidt nervøs for når de skal væk om han så vil få den væske han har behov for pga dette.... Har du nogle gode idéer til dette?
Og når vællingen engang skal væk er der så noget andet jeg kan give ham inden sengetid eller skal han bare vænne sig til at aftensmaden er det sidste han får?
Kravle:
Hvornår er det ca børn begynder at kravle og hvornår "bør man begynde og undre sig" hvis de ikke gør det?
Tænder:
Min søn har fået de 2 nederste fortænder (de er kun lige begyndt at titte op) og tandbørstningen går ok, men hvor lang tid bør jeg børste på ham? Han gider det ikke al for længe....
Puha det var en masse spørgsmål. Men jeg håber du kan få tid til at svare på dem alle...