Svar: P-pillestop
15. juni 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Skorpion
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at du og din kæreste gerne vil have et barn.
Jeg kan jo desværre ikke love dig noget og læge er jeg jo heller ikke. Men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første så kan du jo rent teoretisk godt være blevet gravid meget hurtigt efter p-pillestop. Det hører man faktisk ofte om og jeg har ladet mig fortælle at kvinder, netop pga den meget fine hormonbalancen (grundet p-pillerne) lettere bliver gravide. Mange tror at det vil være nødvendigt med en "pause" hvor kroppen skal finde sig selv, men sådan hænger det altså ikke sammen.
Nogle af de første tegn på graviditet er ofte brystspænding, hvor brystet bliver hårdt og ømt. Kvalme kommer også nogle gange, men ofte når man er lidt længere henne.
Udflådet kan godt ændre sig, både i konsistens og form. Slimhinden i livmoderen ændrer sig og derfor også ændring af udflåd.
Det kan altså godt være at du er gravid, men samtidig så kan det også godt være at det er hormonændringer i din krop, som skyldes at du er stoppet med p-pillerne. Den forklaring er også sandsynlig. Da du er stoppet med p-pillerne midt i en periode, kan det godt være at "systemet" spiller dig et puds.
Der er ikke andet for end at vente til du skulle have menstruation næste gang og så her tage en graviditetstest.
Jeg krydser mine fingre for jer:o) Rigtig meget held og lykke og mon ikke det lykkes rimeligt hurtigt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske