Svar: Spabad, jacuzzi, dampbad eller sauna
3. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Silles
Hvis du er sund og rask og din graviditet indtil videre er forløbet helt uden komplikationer, så ser jeg umiddelbart ikke nogen problemer i at du bade i spabad, jacuzzi eller almindeligt badekar.
Et varmt bad er ofte meget afslappende, når man er gravid og det kan være rigtig rart også når du kommer længere hen i graviditeten.
Problemerne med mange spabade er den høje temperatur, som er godt for bakterier at trives i. Når man er gravid har man lettere ved at få en urinvejsinfektion og derfor kan det være en god idé at du for det første tjekker at hygiejnen virker i orden.
Da dit urinrør kan være lidt åbent pga graviditeten (dog nok mere, når du når lidt længere hen), vil det være en god idé at du går på toilettet kort efter du har været i badet. På den måde får du renset urinrøret. Sørg også for at drikke rigeligt med vand, så du får skyllet urinvejene igennem.
Med hensyn til sauna og dampbad, så vil jeg sige at det kommer meget an på, hvor varmt det er. Varmen kan få barnets puls til at stige - det behøver ikke betyde noget, men det er vigtigt at du mærker efter hvordan du selv synes det er behageligt. Hvis du selv føler at det er rart, så er det også okay for dit barn, men hvis du oplever at det kan være lidt ubehageligt, så skal du stoppe.
Hvis du er i tvivl, så kan du altid ringe til en jordemoder og spørge der. Hun ved trods alt nok mere om det end jeg. HÅber du får nogle dejlige dage. Rigtig god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske