Svar: Gravid og vandcyste
1. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære S
Først et stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt for dig. Jeg kan dog godt forstå at du er urolig og bekymret for hvordan det hele skal gå.
Jeg kan i første omgang berolige dig med at jeg faktisk har mødt flere kvinder, som har været gravide og har samtidig har haft en vandcyste i livmoderen. De har naturligvis været til kontrol og scanning og er blevet fulgt, som du også bliver nu, men de har gennemført graviditeten uden problemer og har fået store, fine velskabte børn. Umiddebart vil jeg sige at vandcyster i livmoderen ikke er så usædvanligt.
Så vidt jeg ved, forvinder cysterne nogle gange af sig selv, andre gange bliver de ved med at være der og man følger cysten for at se om den vokser og hvordan den ligger i forhold til barnet. Umiddelbart må du gå ud fra at der er plads til begge, både barn og cyste og at det nok skal forløbe fint.
Men derudover så må jeg jo så også sige at jeg jo ikke er gynækolog, som er den person der kan rådgive dig bedst. Jeg synes derfor du skal ringe til gynækologen og fortælle om din urolighed og få afklaret nogle af dine spørgsmål.
Jeg håber dog at jeg har beroliget dig lidt. Og jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat. Sender dig et knus og krydser fingre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske