Svar: Ægløsning og sædceller
28. december 2005
Alder:
0 mdr.
Kære begge to
Hvor er det dejligt at I har besluttet jer for at få et lille barn, - vi må håbe at ventetiden ikke bliver for længe:o)
Sædceller kan holde sig i ca 4 døgn og jeg har hørt at de celler som har længst levetid, er de celler som laver piger - om det passer ved jeg dog ikke.
Men i hvert fald er det sådan at hvis man har en menstruationscyklus på 28 dage, så vil ægløsningstidspunktet ligge 14 dage fra sidste menstruations første dag. Altså midt i perioden. Der kan dog være lidt forskel fra kvinde til kvinde.
Hvis I sørger for at have samleje dagene op til og dagene efter at du regner med at have ægløsning, så skulle chancen for at ramme det rigtige tidspunkt være rimelig stor.
Håber dette er fyldestgørende nok og tusind tak for de pæne ord - det er meget sødt af jer.
Jeg håber det lykkes for jer hurtigt og krydser mine fingre:o)
Rigtig godt nytår til jer begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske