Svar: Hvilken uge?
1. november 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Maibrit
Hvor dejligt at de skrider fremad med graviditeten og at du nu har været til kontrol hos lægen, fået vandrejournal osv. :o)
NÅr man skriver uger, altså hvor langt du er henne og lægen skriver f.eks. uge 9+2, så betyder det at du er 9 fulde uger + 2 dage henne, altså i 10´ende uge. Håber det hjælper lidt med at forstå hvordan den beregnes og skrives.
Da din sidste menstruations første dag var den 29 august, så vil du den 1 november, altså idag være fulde 9 uger henne og dermed lige begydt på uge 10. Og din termin eller dit fødselstidspunkt vil være ca. den 5 juni (grundlovsdag) :o)
Med hensyn til ventetøj, så er det klart at det kan være svært at vente. Det er jo forskelligt hvor hurtigt maven vokser, hos nogle går det hurtigere end hos andre. Det vigtigste er naturligvis at du har det godt, men du skal ikke klemme maven sammen i et par bukser. Vælg derfor lidt tøj som ikke strammer for meget, uden at være decideret ventetøj. Det er en overgangsperiode og det er svært lige i den her periode, vhor du synes at de almindelige bukser strammer og samtidig ikke føler dig 'stor nok' til rigtig ventetøj. Måske kan du bruge en nederdel, eller nogle lidt mere løstsiddende bukser og så se hvad der sker i løbet af den næste måneds tid.
Ofte vokser man også i brystmål og derfor bliver din BH måske også hurtigt for lille. Nogle anbefales at købe ammebh allerede i graviditeten, men det er min erfaring at størrelsen sjældent kommer til at passe efter fødslen, hvor ammebh´en jo først rigtigt skal bruges, så derfor vil jeg foreslå at du køber en billigere BH, som du kan bruge her mens barmen vokser.
Folinsyre er vigtigt for at forebygge at barnet fødes med rygmarvsbrok og det er vigtigt også når man bor i Danmark. I princippet anbefales det allerede før graviditeten indtræder, men der er intet i vejen for at du begynder allerede nu. Du kan købe specielle vitaminer for gravide (f.eks. gravitamin) og på den måde sikre dig selv og dit lille barn det der er nødvendigt under graviditeten.
Med hensyn til smertestillende og anden medicin, så bør du ikke tage dette uden at det er i samråd med lægen. Handler det om at du får hovedpine en enkelt gang under graviditeten og her tager to panodil, så sker der ikke noget ved dette, men hvis du generelt har brug for smertestillende på grund af jævnlig hovedpine, så er det vigtigt at du ses af lægen. Det er vigtigt at få afklaret om din hovedpine/mavepine kan hænge sammen med graviditeten og derfor bør du tjekkes og ikke bare spise piller. Hvis du har forhøjet blodtryk vil det f.eks. kunne give hovedpine og derfor bliver blodtrykket målt under graviditeten.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Og husk at nyde maven og det spirende liv:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske