Brev:
Vores søn er umulig
1. november 2005
Alder:
7 mdr.
Vores søn er umulig
Kære Helen
Her er tingene vist gået lidt i hårdknude, så jeg har endnu engang brug for dit råd. William er nu 7 ½ måned og er ikke længere den glade og milde dreng vi engang havde.
Han har altid haft svært ved at overgive sig til søvnen og dette problem synes blot at blive værre. Jeg vil beskrive ham som værende generelt utilfreds og irritabel, hvis tingene ikke går lige efter hans hoved (og det gør de åbenbart ofte ikke). Han hyler og skriger og kaster sig rundt og en genstand er kun sjov i få minutter. Det virker som om han keder sig enormt hurtig og at der hele tiden skal ske noget nyt. Måske har serviceniveauet været lidt for højt herhjemme og måske lider han af kronisk træthed. Måske er han stresset over ikke at kunne finde ro i sin egen krop. Kan babyer have stress?
Hvis jeg kører ham i barnevognen vågner han ved den mindste lyd. Hvis jeg stiller ham i gården kan jeg godt være heldig at han sover 1 ½ time, hvis der altså ikke er noget der vækker ham. Hvis jeg lægger ham i hans seng og bliver ved ham til han falder i søvn vågner han efter ½ time og kan ikke falde i søvn igen. Om aftenen falder han i søvn i sin seng ved, at ligge på siden og mor eller far ligger og holder om ham. Hvis ikke vi gør det ligger han på ryggen og spræller og hidser sig selv mere og mere op. Herefter vågner han måske 10 gange inden næste morgen og vil have samme hjælp til at komme videre i søvnen.
Vi har længe talt om at ”tage en kold tyrker” og lære ham at falde i søvn uden vi er der (a la ”godnat og sov godt”) men jeg er grundlæggende af samme overbevisning som dig og mener ikke at børn skal græde sig i søvn. Efterhånden ser jeg bare ingen anden udvej. Det er jo ikke fedt at have en søn, som er møg hamrende utidig dagen lang og samtidig er vi jo bare dødtrætte alle sammen.
Hvordan skal vi tackle ham? Skal vi ignorere hans raseri anfald eller gør det ham blot mere frustreret og hvordan får vi ham til at sove bedre?
Håber inderligt at du kan hjælpe os ud af denne onde cirkel.
På forhånd tak.
Mange fortvivlede hilsner
Sally & William