Svar: Ægløsning efter stop med p-piller

16. september 2005

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Maibrit

Hvor er det dejligt at I så brændende ønsker jer et barn. Naturen er vi dog ikke altid selv herre over og lidt tålmodighed må der til:o)

Jeg tænker at man jo kan købe en ægløsningstest, for på den måde at få afklaret helt præcist hvornår du har ægløsning. Man skal have ægløsning for at blive gravid. Ellers er det rigtigt, det I gør, med at gå i seng sammen hyppigt.

Der er nogen som siger at chancen for graviditet er større hvis man kun går i seng sammen hver anden dag, andre at det er uden betydning. Der er også nogen der siger at man har lettere ved graviditet, når man har fået p-piller, fordi cyklus er så præcis som den er. Atter andre siger igen at det ikke har nogen betydning.

Jeg tror derfor ikke der findes et entydigt svar på, hvordan det er bedst. Som du beskriver din cyklus, så lyder det som om at du har rig mulighed for graviditet. Prøv derfor at væbne dig med tålmodighed og ikke at fokusere så meget på det. Regn med at hvis I går i seng sammen jævnligt, så bliver du ...

Annonce

... også gravid. Sædceller kan holde sig i flere dage, hvorfor man godt kan blive gravid selv om man ikke rammer det præcise ægløsningstidspunkt. Prøv derfor at gå i seng sammen, nogle dage før du regner med at skulle have ægløsning.

Med hensyn til at blive gravid i første forsøg, så nej. For de fleste vil der gå nogle måneder før man bliver gravid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til tidligere abort, så tænker jeg at det ikke behøver have betydning. Mange får jo foretaget abort og bliver alligevel gravide igen efterfølgende. Hvordan det rent procentvis ligger, ved jeg desværre ikke.

Du er lige stoppet med p-pillerne og jeg tænker at din krop lige skal have lov til at finde sit 'normale' leje igen. Herefter vil du sikkert blive gravid. Nogle kvinder fortæller om at de efter p-pillestop fik en noget kraftigere blødning, som om kroppen skulle renses og herefter blev de gravide i løbet af et par måneder. Måske er det sådan for dig - det kan kun tiden vise.

Jeg krydser fingre og håber på det bedste. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder