Svar: Ægløsning efter stop med p-piller
16. september 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Maibrit
Hvor er det dejligt at I så brændende ønsker jer et barn. Naturen er vi dog ikke altid selv herre over og lidt tålmodighed må der til:o)
Jeg tænker at man jo kan købe en ægløsningstest, for på den måde at få afklaret helt præcist hvornår du har ægløsning. Man skal have ægløsning for at blive gravid. Ellers er det rigtigt, det I gør, med at gå i seng sammen hyppigt.
Der er nogen som siger at chancen for graviditet er større hvis man kun går i seng sammen hver anden dag, andre at det er uden betydning. Der er også nogen der siger at man har lettere ved graviditet, når man har fået p-piller, fordi cyklus er så præcis som den er. Atter andre siger igen at det ikke har nogen betydning.
Jeg tror derfor ikke der findes et entydigt svar på, hvordan det er bedst. Som du beskriver din cyklus, så lyder det som om at du har rig mulighed for graviditet. Prøv derfor at væbne dig med tålmodighed og ikke at fokusere så meget på det. Regn med at hvis I går i seng sammen jævnligt, så bliver du også gravid. Sædceller kan holde sig i flere dage, hvorfor man godt kan blive gravid selv om man ikke rammer det præcise ægløsningstidspunkt. Prøv derfor at gå i seng sammen, nogle dage før du regner med at skulle have ægløsning.
Med hensyn til at blive gravid i første forsøg, så nej. For de fleste vil der gå nogle måneder før man bliver gravid.
Med hensyn til tidligere abort, så tænker jeg at det ikke behøver have betydning. Mange får jo foretaget abort og bliver alligevel gravide igen efterfølgende. Hvordan det rent procentvis ligger, ved jeg desværre ikke.
Du er lige stoppet med p-pillerne og jeg tænker at din krop lige skal have lov til at finde sit 'normale' leje igen. Herefter vil du sikkert blive gravid. Nogle kvinder fortæller om at de efter p-pillestop fik en noget kraftigere blødning, som om kroppen skulle renses og herefter blev de gravide i løbet af et par måneder. Måske er det sådan for dig - det kan kun tiden vise.
Jeg krydser fingre og håber på det bedste. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske