Brev:
Ægløsning efter stop med p-piller
16. september 2005
Alder:
0 mdr.
Ægløsning efter stop med p-piller
Kære Sundhedsplejerske.
Jeg er en snart 24-årig kvinde, der (næsten) lige er stoppet med at tage p-piller efter at have brugt dem i 5 mdr. Der før brugte vi kondom. Jeg stoppede med pillerne, da vi nu begge brændende ønsker os et barn. Vi besluttede os for at få et barn omkring, da jeg tog min sidste pille i pakken og jeg har siden læst side op og side ned om graviditet og osv. og har fulgt alle de gode råd.
Jeg begyndte at tage PRE multivitamin-mineraltilskud fra NYCOMED dagen efter jeg tog den sidste p-pille og får derigennem de anbefalede 400 mg om dagen.
Jeg har siden den dag også målt min temparatur hver morgen inden jeg står op på samme tidspunkt hver dag (+/- 45 min.) men er ikke sikker på at jeg har fået ægløsning endnu. Jeg har nu målt min temperatur i 13 dage, men da den har svinget med 0,6 grader er det svært for mig at tyde om der er en reel stigning. Jeg har læst at tempperaturen ville stige ½ grad, men har nu lige læst via din brevkasse, at den skal stige 2-4 grader og det har den i hvert fald SLET ikke gjort! Jeg startede på 37,2 og har siden svinget fra 36,6 til 37,1. Det største udsving fra den ene dag til den næste var mandag til tirsdag hvor den mandag viste 36,6 og tirsdag 37,1 - det er jo den halve grad.... Men har det også noget at gøre med gennemsnittet fra de førgående dage eller er det den eksakte temperatur de respektive dage?
Jeg er ved at blive lidt utålmodig, da jeg troede man tydeligt kunne se en svingning i temperaturen.
Min kæreste og jeg har haft samleje hver dag siden i fredags og t.o.m. i går, tirsdag, så der skulle jo være rig mulighed for befrugtning, ikke?
Mit vigtigste spørgsmål lyder på om man kan 'springe over' en ægløsning eller man 100 % sikkert får det i hver cyklus? Jeg er kommet i tvivl om dette, da jeg endnu ikke har vist nogle tegn på det. Eller kan det have noget at gøre med at det er min første ægløsning efter p-pille-stop - kan den så være uregelmæssig?
Jeg har ikke tidligere, som mange andre jeg har læst om, kunnet mærke på min krop, når jeg havde ægløsning, dog har mit udflåd været mere slimet i midten af min cyklus, så det har jo nok været i min ægløsning.
Min menstruation er kommet fast hver 4. mandag efter jeg begyndte på p-piller og før det var den også fast, dog kom den dagen før, om søndagen, men stadig fast. Den varer i 4 dage, hvor jeg bløder meget/en del de 2 første dage og de sidste 2 dage er det mere bare pletblødning, det er meget lidt disse dage.
Jeg kan lige nævne at jeg ikke har et hårdt fysisk arbejde, men går en del. Og har heller ikke meget om ørerne, så jeg føler mig ikke stresset.
Det skal måske også lige nævnes at jeg for snart 9 år siden fik foretaget en abort, da jeg dengang blev uønsket gravid - kan det nedsætte min frugtbarhed, hvis ellers alt er som det skal være?
Rent teoretisk - hvis en mand og en kvinde ikke fejler noget, skulle kvinden så ikke blive gravid i første forsøg? Kan man kun blive gravid når man har ægløsning?
Det endte desværre med at blive til en hel roman, med en masse spørgsmål, men jeg håber du vil tage dig tid til at besvare dem alligevel, da vi er temmelig utålmodige mht. min ægløsning.
Med venlig hilsen og tak for en supergod brevkasse
Maibrit