Ægløsning efter stop med p-piller

16. september 2005

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Ægløsning efter stop med p-piller

Kære Sundhedsplejerske.

Jeg er en snart 24-årig kvinde, der (næsten) lige er stoppet med at tage p-piller efter at have brugt dem i 5 mdr. Der før brugte vi kondom. Jeg stoppede med pillerne, da vi nu begge brændende ønsker os et barn. Vi besluttede os for at få et barn omkring, da jeg tog min sidste pille i pakken og jeg har siden læst side op og side ned om graviditet og osv. og har fulgt alle de gode råd.

Jeg begyndte at tage PRE multivitamin-mineraltilskud fra NYCOMED dagen efter jeg tog den sidste p-pille og får derigennem de anbefalede 400 mg om dagen.

Jeg har siden den dag også målt min temparatur hver morgen inden jeg står op på samme tidspunkt hver dag (+/- 45 min.) men er ikke sikker på at jeg har fået ægløsning endnu. Jeg har nu målt min temperatur i 13 dage, men da den har svinget med 0,6 grader er det svært for mig at tyde om der er en reel stigning. Jeg har læst at tempperaturen ville stige ½ grad, men har nu lige læst via din brevkasse, at den skal stige 2-4 grader og det har den i hvert fald SLET ikke gjort! Jeg startede på 37,2 og har siden svinget fra 36,6 til 37,1. Det største udsving fra den ene dag til den næste var mandag til tirsdag hvor den mandag viste 36,6 og tirsdag 37,1 - det er jo den halve grad.... Men har det også noget at gøre med gennemsnittet fra de førgående dage eller er det den eksakte temperatur de respektive dage?

Jeg er ved at blive lidt utålmodig, da jeg troede man tydeligt kunne se en svingning i temperaturen.

Min kæreste og jeg har haft samleje hver dag siden i fredags og t.o.m. i går, tirsdag, så der skulle jo være rig mulighed for ...

Annonce

... befrugtning, ikke?

Mit vigtigste spørgsmål lyder på om man kan 'springe over' en ægløsning eller man 100 % sikkert får det i hver cyklus? Jeg er kommet i tvivl om dette, da jeg endnu ikke har vist nogle tegn på det. Eller kan det have noget at gøre med at det er min første ægløsning efter p-pille-stop - kan den så være uregelmæssig?

Jeg har ikke tidligere, som mange andre jeg har læst om, kunnet mærke på min krop, når jeg havde ægløsning, dog har mit udflåd været mere slimet i midten af min cyklus, så det har jo nok været i min ægløsning.

Min menstruation er kommet fast hver 4. mandag efter jeg begyndte på p-piller og før det var den også fast, dog kom den dagen før, om søndagen, men stadig fast. Den varer i 4 dage, hvor jeg bløder meget/en del de 2 første dage og de sidste 2 dage er det mere bare pletblødning, det er meget lidt disse dage.

Jeg kan lige nævne at jeg ikke har et hårdt fysisk arbejde, men går en del. Og har heller ikke meget om ørerne, så jeg føler mig ikke stresset.

Det skal måske også lige nævnes at jeg for snart 9 år siden fik foretaget en abort, da jeg dengang blev uønsket gravid - kan det nedsætte min frugtbarhed, hvis ellers alt er som det skal være?

Rent teoretisk - hvis en mand og en kvinde ikke fejler noget, skulle kvinden så ikke blive gravid i første forsøg? Kan man kun blive gravid når man har ægløsning?

Det endte desværre med at blive til en hel roman, med en masse spørgsmål, men jeg håber du vil tage dig tid til at besvare dem alligevel, da vi er temmelig utålmodige mht. min ægløsning.

Med venlig hilsen og tak for en supergod brevkasse
Maibrit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!