Svar: Graviditet og fjernelse af æggestok
2. juli 2005
Alder:
0 mdr.
Kære B
Vores æggestokke har to funktioner. Den ene er at modne æg, som kan blive befrugtet, den anden er at producere kvnindelige kønshormoner.
Hver æggestok indholder umodne æg, som modnes og udvikler sig gennem hele vores liv, indtil vi kommer i overgangs alderen. Hver måned bliver et og nogle gange to æg modne og løsnes fra æggestokken. Ægget finder selv vej til æggelederen og befrugtes, hvis der kommer sædceller til.
I æggestokkene kan der udvikle sig cyster, ligesom du har oplevet. De er næsten altid godartede. Man vurderer fra hver enkelt kvinde hvorvidt man vil operere og det afhænger meget af knuden eller cystens størrelse.
Min umiddelbare tanke er, at da det er 8 år siden at du har fået den ene æggestok fjernet, og hvis du har haft regelmæssig menstruationscyklus efterfølgende, så burde du jo godt kunne blive gravid.
Samtidig tænker jeg dog også at det jo er i en ung alder, at du har haft en cyste som skulle opereres væk. Jeg tænker derfor på om du mon kunne have det der hedder PCO eller polycystisk ovarie (æggestok). Det betyder at man har mange små cyster (ægblærer) på sin æggestok, hvilket man kan se, hvis man laver en ultralydsscanning. Nogle kvinder har PCO på begge æggestokke, andre kun på den ene.
Jeg ønsker ikke at gøre dig unødigt bekymret, men jeg synes det vil være relevant at du bestilte tid hos en gynækolog mhp. at få lavet en ultralydsscanning.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke. Måske når du at blive gravid, før du har tid hos gynækologen:o) Jeg krydser fingre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske