Svar: Graviditet og fødsel
18. juni 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Iben
Det er kun dejligt at kunne hjælpe:o)
Som du selv er inde på ville en jordemoder nok kunne besvare dit spørgsmål bedre end jeg, men jeg vil dog mene at du fortsat er at betegne som 2 gangsfødende, selvom du fødte ved kejsersnit første gang.
Det er altid svært at sige hvor lang tid en fødsel vil tage uanset om det er 1., 2., 3. eller 5. gang. For nogle kvinder tager det bare rigtig lang tid og udvidningsperioden kan varer mange timer, for andre er det lige modsat.
Selvom du ikke har oplevet at have veer før, så har din krop dog prøvet at være gravid, hvilket betyder at den også har været igennem forskellige hormonpåvirkninger. Jeg tænker f.eks. på at leddene giver sig og bækkenet forbereder sig til at der skal komme et barn igennem, hvis man kan sige sådan:o) Rent hormonelt er din krop således ikke helt 'nybegynder'.
Hvis du har brug for at tale med en dansk jordemoder, så synes jeg du skal kontakte Pia Hern som er indehaver af siden Mothernature, og som er en af mine partnere. Nogle gange er det meget rart med lidt dansk rådgivning, når man bor i udlandet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske