Svar: Spontan Abort i uge 5+4

17. maj 2005

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kæreste Rikke

Det går mig oprigtig ondt at høre at du har aborteret. Det er jo ofte sådan at når man ønsker sig og glæder sig til et lille nyt barn, så er det en stor sorg, når det ikke går godt. Man kan godt med sin logiske sans tænke at det jo nok havde sine naturlige årsager og at det således må være det bedste, men den logiske tænkning er ikke det samme som følelserne i hjertet. Og ja, det er enormt hårdt og det er kun naturligt at græde og føle sig rigtig trist og ked af det.

Jeg kan fortælle dig hvad jeg lige umiddelbart ved, men derudover er lægen nok den bedste til at råde dig:o)

Den dag man aborterer vil man ofte bløde kraftigt og der vil, alt efter hvor lang man er henne som regel komme koagler/klumper med ud. Herefter vil blødningen aftage, men som regel først ophøre efter 10-12 dage. Blødningen kan være som let brunlig blødning eller kraftigere menstruationsblødning. De næste dage frem bør din blødning dog aftage og ikke være kraftigere end din normale menstruation.

Nogle kvinder oplever som du, at have lette smerter i underlivet. Når man aborterer så trækker livmoderen sig sammen, og der opstår smerter i ryggen eller i den nederste del af maven. Smerterne kan være murrende eller komme og gå og også udtrykke sig som en skarp smerte. Det er her naturligvis i orden at tage nogle ...

Annonce

... smertestillende piller (panodil), hvis det kan hjælpe lidt. Stærke smerter bør man dog ikke have.

Når man aborterer før 8 uge vil livmoderen normalt rense sig selv, men det vil alligevel altid være en god idé at få et tjek hos egen læge/gynækolog. Det kan du få om 1-2 uger. Lægen vil enten via en gynækologisk undersøgelse eller en scanning kunne vurdere om det er nødvendigt at lave en udskrabning/abrasio og vil samtidig kunne vurdere hvorvidt din livmoderhals er lukket. At livmoderhalsen er lukket har betydning for netop infektionsrisikoen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Kort sagt vil det altså være almindeligt med nogen blødning de næste dage, men det bør ikke være mere end ved en almindelig menstruation.
- Der kan være ømhed i underlivet i de første par dage, men der må ikke være rigtige smerter.
- For at forebygge underlivsbetændelse efter indgrebet, bør du undgå karbad, havbad, svømmehal i mindst 1 uge eller så længe der er blødning. Du bør undgå samleje så længe der er blødning. Brug bind i stedet for tamponer.
- Næste menstruation vil komme efter 4-6 uger. Det vil være en god ide at vente med en ny graviditet til efter denne menstruation.
- Og det vil være godt at få foretaget et ekstra tjek hos lægen også selv om det ikke er, hvad du har allermest lyst til lige nu:o)

Jeg ønsker jer alle det bedste fremover og sender dig et stort knus:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!