Svar: Hoppen og moslen?
3. maj 2005
Alder:
22 mdr.
Kære Pia
Først et stort tillykke med graviditeten:o)
Du skal naturligvis være opmærksom på ikke at få stød i maven eller at løfte alt for meget, nu hvor du er gravid. At være gravid er ikke en sygdom og derfor skal du ikke opføre dig som sådan, men tillade dig at mosle lidt rundt med din datter. Det er dog meget vigtigt at du lige tænker lidt ekstra over tingene og ikke lader din datter hoppe på din mave, samtidig med at du heller ikke skal løfte rundt på ting mere end højst nødvendigt.
Du må gerne løfte din datter, altså tage hende op til dig, hvis hun f.eks. har brug for et knus og lidt trøst. Men tunge ting som f.eks. kasser eller møbler skal du i princippet ikke bære rundt på.
Når du f.eks. vil bære din datter så kan hun måske selv kravle op på en stol og derfra komme over til dig. NÅr du løfter i øvrigt, så er det vigtigt at bruge den rigtige løfteteknik, hvor du går ned i knæ, når du løfter noget op. Så lægger du vægten på dine benmuskler og ikke på kroppen. Så det er ikke vægten at hun sidder hos dig, men at du løfter noget tungt op fra gulvet.
Når I tumler omkring, så skal du naturligvis passe på maven og det skal ikke gøre ondt, så er det for voldsomt. Men du skal naturligvis forsøge at finde en balance, som I begge (eller alle 3) kan have det godt med. Din datter er jo stadig så lille at hun ikke kan forstå eller vide at mor har en baby inde i maven og man kan bestemt ikke forlange at hun tager bestemte hensyn. Det ville også være synd for hende.
Det vil altså være godt at du forsøger at finde en balance, hvor I hygger jer sammen uden at maven giver en hindring for dette. Det vil jo heller ikke være befordrende for hendes følelser som storesøster, hvis maven allerede i 8 uge skal give problemer:o)
Spørg i øvrigt din jordemoder, som kan rådgive dig mere præcist end jeg.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske