Svar: Hoppen og moslen?

3. maj 2005

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pia

Først et stort tillykke med graviditeten:o)

Du skal naturligvis være opmærksom på ikke at få stød i maven eller at løfte alt for meget, nu hvor du er gravid. At være gravid er ikke en sygdom og derfor skal du ikke opføre dig som sådan, men tillade dig at mosle lidt rundt med din datter. Det er dog meget vigtigt at du lige tænker lidt ekstra over tingene og ikke lader din datter hoppe på din mave, samtidig med at du heller ikke skal løfte rundt på ting mere end højst nødvendigt.

Du må gerne løfte din datter, altså tage hende op til dig, hvis hun f.eks. har brug for et knus og lidt trøst. Men tunge ting som f.eks. kasser eller møbler skal du i princippet ikke bære rundt på.

Når du f.eks. vil bære din datter så kan hun måske selv kravle op på en stol og derfra komme over til dig. NÅr du løfter i øvrigt, så er det vigtigt at bruge den rigtige løfteteknik, hvor du går ned i knæ, når du løfter noget ...

Annonce

... op. Så lægger du vægten på dine benmuskler og ikke på kroppen. Så det er ikke vægten at hun sidder hos dig, men at du løfter noget tungt op fra gulvet.

Når I tumler omkring, så skal du naturligvis passe på maven og det skal ikke gøre ondt, så er det for voldsomt. Men du skal naturligvis forsøge at finde en balance, som I begge (eller alle 3) kan have det godt med. Din datter er jo stadig så lille at hun ikke kan forstå eller vide at mor har en baby inde i maven og man kan bestemt ikke forlange at hun tager bestemte hensyn. Det ville også være synd for hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil altså være godt at du forsøger at finde en balance, hvor I hygger jer sammen uden at maven giver en hindring for dette. Det vil jo heller ikke være befordrende for hendes følelser som storesøster, hvis maven allerede i 8 uge skal give problemer:o)

Spørg i øvrigt din jordemoder, som kan rådgive dig mere præcist end jeg.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.