Svar: Plukveer
14. april 2005
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede
Først et stort tillykke med graviditeten:o)
Det er faktisk ikke så ringe at have plukveer, da man jo kan sige at livmoderen ligesom øver sig - så måske giver det en lettere fødsel i sidste ende:o)
Det er dog vigtigt at plukveerne ikke begynder at gøre ondt. De må ikke komme regelmæssigt og de må ikke give menstruationslignende smerter. Når du får en plukve, så strammes maven op og bliver hård og dette gør i sig selv ikke noget.
Hvis du oplever en ændring i forhold til regelmæssighed eller smerter, så skal du kontakte fødestedet med det samme. Oplever du ingen ændring, så vil jeg foreslå dig at du til næste jordemoderkontrol beder om at få foretaget en indvendig undersøgelse, da jordemoderen så vil kunne mærke om dine plukveer er så kraftige at de får livmoderhalsen til at modnes. Forhåbentlig kan jordemoderen så berolige dig:o)
Plukveer er normale, nogle kvinder mærker dem tydeligt og andre mærker dem slet ikke. Du har ret i det med 'stress' og det er naturligvis vigtigt at du fortsat sørger for at hvile dig lidt ind imellem.
Hvis du stadig er urolig, så ring til din jordemoder.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske