Svar: Har barn på 10 mdr, vil gerne være gravid igen
7. april 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et barn mere, for børn er jo skønne, men det er jo ikke alt vi kan planlægge selv og lige nu kan det godt være at dine chancer for at blive gravid ikke er så store.
Amning duer ikke som præventionsmiddel, men det er rigtigt at mange ikke får menstruation sålænge de ammer. Da man jo ikke ved hvornår ægløsningen går igang igen, så kan man altså godt blive gravid, også uden at man faktisk når at få sin menstruation.
Om det er lidt blødning du har haft skal jeg ikke kunne sige, men det kunne umiddelbart godt lyde sådan.
At stoppe amning kan godt have indflydelse på hvornår du begynder at menstruere igen, men der er meget store forskelle på hvornår menstruationen kommer igen efter en fødsel og det er uanset om man ammer eller ej. Hvis du er glad for at amme og din datter og du nyder dette, så synes jeg også det vil være synd at du stopper.
Hvis både du og din mand er enige om at I gerne vil have et barn til, så synes jeg at I skal se hvad tiden bringer. I behøver ikke bruge prævention og sker det så sker det, går der længere tid, så er der jo nok en mening med det. Imens må I så nyde hende I har. En lillebror eller søster skal det nok blive til på et tidspunkt:o)
Rigtig meget held og lykke, - måske du allerede er gravid?!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske