Svar: Blodansamling - hvad betyder det?
14. december 2004
Alder:
0 mdr.
Kære fortvivlede gravide
Jeg kan godt forstå at du er fortvivlet og jeg ville ønske at jeg kunne oplyse dig vidt og bredt om blodansamlinger og graviditet. Det kan jeg desværre ikke, men jeg kan fortælle dig en smule.
Det at bløde, når man er gravid kan godt være tegn på truende abort og derfor bliver du også scannet og fulgt at lægerne på sygehuset. Jeg tør ikke sige procentvis, hvor mange kvinder der bløder i deres graviditet, men jeg ved at en del gør det og at mange gennemfører graviditeten og får et dejligt sundt og rask barn, så det er altså ikke altid at det går galt:o)
Hvorfor blødningen opstår tør jeg ikke sige, der findes sikkert mange grunde. Jeg kunne forestille mig at nogen bløder fordi der måske har været to fostre og man aborterer det ene, eller at blødningen kan komme fra f.eks. moderkagen. Det er dog kun gæt.
Så vidt jeg ved vil en blodansamling ofte tømme sig ud af sig selv, således at man starter med at have frisk blødning og efterhånden bliver blodet mørkt (gammelt).
Som sagt ved jeg ikke hvorfor blodansamlinger opstår, men håber at nogen af brugerne på siden vil give deres besyv med under debatten. Det hjælper altid at høre historierne om at alt er gået godt trods alt.
Jeg synes det lyder fornuftigt at du skal forholde dig i ro og umiddelbart vil jeg også anbefale at du og din mand er afholdende med hensyn til at have samleje.
Jeg sender dig et stort knus og krydser fingre for at alt går godt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske