Svar: Hvad bør man gøre og hvad bør man undgå?
5. december 2004
Alder:
0 mdr.
Kære H
I princippet er det at være gravid jo et tegn på at man er sund og rask og derfor skal man opføre sig som sådan, - graviditet er ikke en sygdom.
På et tidspunkt giver graviditeten i sig selv nogle naturlige ændringer i forhold til tiden før man blev gravid og her er det vigtigt at lytte til sin krop.
Hvis man har været vandt til fysisk aktivitet, så kan man roligt fortsætte med dette selv om man er gravid. Du kan f.eks. godt cykle, pudse vinduer osv. altså gøre de ting du ville gøre normalt. Det er faktisk vigtigt at du fortsætter med at gøre fysiske ting og ikke bare lægger dig på sofaen. Men naturligvis med måde og mærker du at du får det dårligt, bliver svimmel, får ondt i maven eller lignende, så har det været for voldsomt og du må slappe af.
Du bør naturligvis ikke drikke og ikke ryge og heller ikke tage medicin uden at tale med lægen. Du skal spise sundt og varieret.
Derudover bør du tage en multivitaminpille, hvor du også får folinsyre - der findes f.eks. 'gravitamin' til gravide, som du kan købe på apoteket, men der findes også andre.
I takt med at maven vokser kan man godt blive mere generet, forstået på den måde at hvis man har et arbejde, hvor man står meget hele dagen, så kan fødderne hæve og her vil jordemoderen f.eks. anbefale dig at bruge støttestrømper. Men de ting som kommer undervejs, snakker du med jordemoderen om.
Man kan sagtens dyrke sex, selv om man er gravid og det skader ikke barnet. I takt med at maven vokser, kan det være nødvendigt at ty til andre stillinger end I normalt bruger og du vil også kunne opleve at få en 'plukve' i forbindelse med at du får orgasme.
I få tilfælde, hvor lægen eller jordemoderen skønner at man er i risiko for at føde fortidligt, vil man have andre retningslinier og her kan man godt sige at sex ikke er nogen god idé. Men sålænge graviditeten forløber normalt er det okay.
Du skal naturligvis sørge for ikke at få stød eller slag i maven, men der skal meget til for at det skader barnet, som jo ligger godt beskyttet i sin hule.
Det bedste du kan gøre er altså at nyde din graviditet og glæde dig over det spirende liv i din mave. Sørg for at spise og drikke sundt og bevæg dig dagligt (en gåtur) er altid en god ting. Bibehold dit almindelige aktivitetsniveau og lyt til din krop og de signaler den sender.
Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske