Svar: Hvad bør man gøre og hvad bør man undgå?

5. december 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære H

I princippet er det at være gravid jo et tegn på at man er sund og rask og derfor skal man opføre sig som sådan, - graviditet er ikke en sygdom.

På et tidspunkt giver graviditeten i sig selv nogle naturlige ændringer i forhold til tiden før man blev gravid og her er det vigtigt at lytte til sin krop.

Hvis man har været vandt til fysisk aktivitet, så kan man roligt fortsætte med dette selv om man er gravid. Du kan f.eks. godt cykle, pudse vinduer osv. altså gøre de ting du ville gøre normalt. Det er faktisk vigtigt at du fortsætter med at gøre fysiske ting og ikke bare lægger dig på sofaen. Men naturligvis med måde og mærker du at du får det dårligt, bliver svimmel, får ondt i maven eller lignende, så har det været for voldsomt og du må slappe af.

Du bør naturligvis ikke drikke og ikke ryge og heller ikke tage medicin uden at tale med lægen. Du skal spise sundt og varieret.

Derudover bør du tage en multivitaminpille, hvor du også får folinsyre - der findes f.eks. 'gravitamin' til gravide, som du kan købe på apoteket, men der findes også andre.

I takt med at maven vokser kan man godt blive mere generet, forstået på den måde at hvis man har ...

Annonce

... et arbejde, hvor man står meget hele dagen, så kan fødderne hæve og her vil jordemoderen f.eks. anbefale dig at bruge støttestrømper. Men de ting som kommer undervejs, snakker du med jordemoderen om.

Man kan sagtens dyrke sex, selv om man er gravid og det skader ikke barnet. I takt med at maven vokser, kan det være nødvendigt at ty til andre stillinger end I normalt bruger og du vil også kunne opleve at få en 'plukve' i forbindelse med at du får orgasme.

I få tilfælde, hvor lægen eller jordemoderen skønner at man er i risiko for at føde fortidligt, vil man have andre retningslinier og her kan man godt sige at sex ikke er nogen god idé. Men sålænge graviditeten forløber normalt er det okay.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis sørge for ikke at få stød eller slag i maven, men der skal meget til for at det skader barnet, som jo ligger godt beskyttet i sin hule.

Det bedste du kan gøre er altså at nyde din graviditet og glæde dig over det spirende liv i din mave. Sørg for at spise og drikke sundt og bevæg dig dagligt (en gåtur) er altid en god ting. Bibehold dit almindelige aktivitetsniveau og lyt til din krop og de signaler den sender.

Rigtig meget held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder