Svar: Kan jeg stole på graviditetstesten?
1. december 2004
Alder:
0 mdr.
Kære H
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt, hvilket godt kan være tilfældet hos dig.
En positiv test er tegn på graviditet. Jeg vil derfor formode at du er gravid. Da du har taget testen før du egentlig skal have din menstruation kan du således have et meget højt HCG niveau i urinen, alternativt kan du være lidt længere henne end du regner med.
Jeg kan desværre ikke se ud af dit brev om du ønsker en graviditet, hvis det er en glædelig nyhed, så vil jeg gerne sige stort tillykke. Uanset om du ønsker barnet eller ej, så er næste skridt at få en tid hos lægen.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske