Svar: Yoga og styrketræning under graviditet
5. august 2004
Alder:
0 mdr.
Kære SN
Motion er godt under en graviditet. Det hjælper dig til at styrke dine muskler og på den måde 'lette' fødslen, samtidig med at din krop hurtigere kommer tilbage til sin normale form, når først barnet er født.
Hvor meget motion du kan dyrke afhænger af, hvormeget du har dyrket inden. Hvis du er vant til at dyrke yoga og styrketræning, og på den måde er i god form, så kan du formentligt fortsætte næsten hele graviditeten igennem. Det er dog meget vigtigt at du lytter til din krop og de signaler den sender.
Hvorvidt du kan bibeholde den yoga du er vant til at dyrke eller om det skal være speciel yoga for gravide, ved jeg desværre ikke. Jeg kender ikke til de specielle yoga øvelser. Igen må det være en vurdering af, hvordan din krop reagerer og de bevægelser du laver, skal naturligvis være tilpasset din voksende mave, udvidelsen af dit bækken osv.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske