Svar: Slimprop
4. august 2004
Alder:
0 mdr.
Hej
Det er rigtigt at slimproppen beskytter mod indtrængen af bakterier i livmoderen. I slutningen af graviditeten åbner livmodermunden sig lidt og slimproppen løsner sig. At slimproppen løsner sig er et tegn på at fødslen er på vej.
Jeg tvivler derfor meget på om det overhovedet er hensigtsmæssigt at du bader (hverken i kar eller havvand) og det er også spørgsmål om det overhovedet er tilrådeligt at du og din kæreste går i seng sammen.
Hvis livmoderhalsen er forkortet og slimproppen er tabt, bliver du så ikke fulgt tæt af din læge og jordemoder? Det lyder jo som om at du evt. er i risiko for at føde før tid, og du er jo kun godt halvvejs henne. Nogle gange tilråder lægerne at man slet ikke går i seng sammen. Nogle gange stopper man også med de gynækologiske undersøgelser netop for ikke at sætte gang i noget.
Før du gør noget som helst synes jeg derfor du skal tale med lægen eller jordemoderen og få en vurdering. De er langt bedre til at rådgive dig end jeg.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske