Svar: Hvor tidligt kan man tage en test?
3. august 2004
Alder:
0 mdr.
Kære utålmodige
Du har taget testen for tidligt. Hvis ikke du får mensstruation i løbet af de næste dage, så kan du forsøge med en test igen.
På 28 dagen i din cyklus (tidspunktet hvor man normalt forventer at få menstruation) vil HCG mængden være ca. 10-100 mIU/ml, og vil dermed som regel kunne opdages af de urinteste man kan købe. Dette er også grunden til at producenterne skriver, at du kan tage en test på dagen for forventet menstruation. Men der er store variationer i mængden af HCG i urin/blod på dette tidspunkt.
Nogle kvinder har kun 5 mIU/ml mens andre har helt op til 450 mIU/ml. At din cyklus går på 33-38 dage kan derfor også spille ind, så du må væbne dig med tålmodighed lidt endnu.
Læs i øvrigt tidligere svar vedr. graviditet. Søg f.eks. på HCG i brevkassen.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske