Rasende 4-årig

3. august 2004

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Rasende 4-årig

Vi har en ellers dejlig pige på 4½ år, som altid har været meget temperamentsfuld. For 1 år siden blev hun storesøster, og jeg er netop startet på arbejde efter 1 års barsel.

De sidste måneder har vi haft utallige episoder hver dag, hvor hun bliver frygtelig hidsig over tilsyneladende banale ting i hendes hverdag, som regel fordi hun får et nej eller noget ikke går, som hun gerne vil have.

Det giver sig bl.a. udslag i, at hun river, bider, slår, sparker og spytter på gulvet eller kaster med tingene. Det er primært os forældre, det går ud over, men lillesøster får også en tur indimellem.

Vi har svært ved at finde ud af, om det er et udslag af jalousi, da lillesøster tager meget opmærksomhed og er alle vegne, eller om der er andre årsager, som vi ikke er opmærksomme på.

Vi synes snart, at vi har forsøgt alle mulige løsninger, men der er ikke rigtig noget, der virker. Vi har snakket med hende om, at det er i orden at blive gal og vi kan godt forstå at ...

Annonce

... lillesøster eller mor og far kan være irriterende, men vi vil ikke acceptere at man slår og kaster med tingene.

Hun bliver selv ked af det og virker som om, hun godt ved, hvad vi bliver vrede over, men ikke desto mindre går der ikke lang tid, før situationen gentager sig.

Samtidig vil hun pludselig slet ikke på besøg hos bedsteforældrene, og det er i det hele taget kun mor, der kan bruges.

Jeg har forsøgt at hente hende tidligt i institutionen og lave nogle ting os to alene, men det er ligesom aldrig rigtig nok.

Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal takle de her situationer. På den ene side opfører hun sig frygtelig dominerende og styrende, men samtidig kan vi se en lille trist pige indeni.

Jeg må indrømme, at overskuddet efterhånden mangler, og jeg ved ikke rigtig, hvilken retning vi skal gå.

Det er bestemt heller ikke sjovt at have hende med ude eller have legekammerater herhjemme, når hun opfører sig sådan.

Håber du har nogle gode råd.

En træt mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet