Brev:
Rasende 4-årig
3. august 2004
Alder:
4 år, 6 mdr.
Rasende 4-årig
Vi har en ellers dejlig pige på 4½ år, som altid har været meget temperamentsfuld. For 1 år siden blev hun storesøster, og jeg er netop startet på arbejde efter 1 års barsel.
De sidste måneder har vi haft utallige episoder hver dag, hvor hun bliver frygtelig hidsig over tilsyneladende banale ting i hendes hverdag, som regel fordi hun får et nej eller noget ikke går, som hun gerne vil have.
Det giver sig bl.a. udslag i, at hun river, bider, slår, sparker og spytter på gulvet eller kaster med tingene. Det er primært os forældre, det går ud over, men lillesøster får også en tur indimellem.
Vi har svært ved at finde ud af, om det er et udslag af jalousi, da lillesøster tager meget opmærksomhed og er alle vegne, eller om der er andre årsager, som vi ikke er opmærksomme på.
Vi synes snart, at vi har forsøgt alle mulige løsninger, men der er ikke rigtig noget, der virker. Vi har snakket med hende om, at det er i orden at blive gal og vi kan godt forstå at lillesøster eller mor og far kan være irriterende, men vi vil ikke acceptere at man slår og kaster med tingene.
Hun bliver selv ked af det og virker som om, hun godt ved, hvad vi bliver vrede over, men ikke desto mindre går der ikke lang tid, før situationen gentager sig.
Samtidig vil hun pludselig slet ikke på besøg hos bedsteforældrene, og det er i det hele taget kun mor, der kan bruges.
Jeg har forsøgt at hente hende tidligt i institutionen og lave nogle ting os to alene, men det er ligesom aldrig rigtig nok.
Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal takle de her situationer. På den ene side opfører hun sig frygtelig dominerende og styrende, men samtidig kan vi se en lille trist pige indeni.
Jeg må indrømme, at overskuddet efterhånden mangler, og jeg ved ikke rigtig, hvilken retning vi skal gå.
Det er bestemt heller ikke sjovt at have hende med ude eller have legekammerater herhjemme, når hun opfører sig sådan.
Håber du har nogle gode råd.
En træt mor!