Svar: Temperament - 0 mdr.
28. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Tyr
Du kan styre dit temperament ved at tale om hvordan du har det. Har du ikke en mand, en veninde, en mor eller en anden som du kan snakke med om hvor frustrerende det hele er nogen gange. En som derigennem måske også kan forstå hvor meget det vil betyde for dig at din søn kunne blive passet lidt engang imellem, så du kunne få lidt tid alene. Bare et par timer.
Det er ikke så skidt at have temperament, altså en evne til at 'kunne lukke luft ud'. Det er ofte bedre end at gå med tingene inde i sig selv.
Hvis du bliver så gal at du slår dit barn eller lignende, så er det naturligvis et problem, som du skal have hjælp til. Det får du ved at tale med lægen.
Familier er jo forskelllige. Nogle familier er meget forsigtige og holer mange følelser i, opfører sig meget behersket uanset hvad der sker. Andre familier er jo mere temperamentsfulde. Der er store følelsesudbrud og skænderier.
Det bedste er vel en mellem ting. Der skal være plads til at man kan skabe sig engang imellem og dele hinandens følelser, så man ikke er alene om at være ked af det, glad eller rasende, men respekterer hinanden uanset hvad.
Børnene bruger os voksne som rollemodeller og lærer jo ved at se på os. Der er ikke noget i vejen for at et barn oplever at mor kan blive både vred og ked af det, men det skal naturligvis være på en acceptabel måde, hvor det ikke kommer til at gå ud over barnet.
Jeg kan ikke ud fra dit brev tyde, hvor galt det er hos jer. Føler du tingene stresset og mangler du overskud, nu hvor du er gravid? Er det simpelthen fordi du et eller andet sted ikke orker at gå på arbejde, men bare hellere ville være hjemme og nyde den voksende mave, og have tiden til din søn. Det du besskriver kan jo godt være stress og hvis det er det, som gør sig gældende, så kunne det måske være at du blev nødt til at sygemelde dig i en periode. Men som sagt kan jeg ikke vurdere det ud fra dit brev, du må tale med din læge.
Det er altid en god idé at afstresse i naturen. Brug så meget tid du kan på at være ude, gå en tur sammen med din dreng og koble fra på den måde. Tag nogen dybe vejrtrækninger og slap af.
Og så gør brug af mennesker omkring dig, som kan aflaste dig, når det hele bare er for meget.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske