Svar: Temperament - 0 mdr.

28. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tyr

Du kan styre dit temperament ved at tale om hvordan du har det. Har du ikke en mand, en veninde, en mor eller en anden som du kan snakke med om hvor frustrerende det hele er nogen gange. En som derigennem måske også kan forstå hvor meget det vil betyde for dig at din søn kunne blive passet lidt engang imellem, så du kunne få lidt tid alene. Bare et par timer.

Det er ikke så skidt at have temperament, altså en evne til at 'kunne lukke luft ud'. Det er ofte bedre end at gå med tingene inde i sig selv.

Hvis du bliver så gal at du slår dit barn eller lignende, så er det naturligvis et problem, som du skal have hjælp til. Det får du ved at tale med lægen.

Familier er jo forskelllige. Nogle familier er meget forsigtige og holer mange følelser i, opfører sig meget behersket uanset hvad der sker. Andre familier er jo mere temperamentsfulde. Der er store følelsesudbrud og skænderier.

Det bedste er vel en mellem ting. Der skal være plads til at man kan skabe sig engang imellem og dele hinandens følelser, så man ikke er alene om at være ked af det, glad eller rasende, men respekterer hinanden uanset ...

Annonce

... hvad.

Børnene bruger os voksne som rollemodeller og lærer jo ved at se på os. Der er ikke noget i vejen for at et barn oplever at mor kan blive både vred og ked af det, men det skal naturligvis være på en acceptabel måde, hvor det ikke kommer til at gå ud over barnet.

Jeg kan ikke ud fra dit brev tyde, hvor galt det er hos jer. Føler du tingene stresset og mangler du overskud, nu hvor du er gravid? Er det simpelthen fordi du et eller andet sted ikke orker at gå på arbejde, men bare hellere ville være hjemme og nyde den voksende mave, og have tiden til din søn. Det du besskriver kan jo godt være stress og hvis det er det, som gør sig gældende, så kunne det måske være at du blev nødt til at sygemelde dig i en periode. Men som sagt kan jeg ikke vurdere det ud fra dit brev, du må tale med din læge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er altid en god idé at afstresse i naturen. Brug så meget tid du kan på at være ude, gå en tur sammen med din dreng og koble fra på den måde. Tag nogen dybe vejrtrækninger og slap af.

Og så gør brug af mennesker omkring dig, som kan aflaste dig, når det hele bare er for meget.

Rigtig meget held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor