Svar: Graviditet kontra gammel og tyk
27. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære 'Matrone'
Du skal naturligvis glæde dig og I skal naturligvis arbejde sammen på at få et barn. Det drejer sig jo om at være en god mor og det kan man vel være uanset om man er stor eller lille?:o)
Førhen i tiden sagde man at det var vigtigt at gravide forholdt sig i ro. Idag ved man at det er vigtigt at gravide motionerer før og under graviditeten.
Det er rigtigt at der er mange følgevirkninger ved at være overvægtig, når man samtidig er gravid, men det vigtigste er jo at man er opmærksom på det og dermed gør sig nogle tanker og tager sig nogle forholdsregler.
Jeg synes derfor at det helt ideelle for dig ville være at du blev fulgt af en diætist, måske kan din egen læge henvise dig til en, hvor I sammen lavede en plan for hvordan du skal spise og motionere, når du er gravid og samtidig skal tage hensyn til barnet.
Nogle kvinder tager jo voldsomt meget på i graviditeten og når man er overvægtig er det jo hensigtsmæssigt, hvis man nøjes med at tage det på som barn, moderkage, fostervand osv. vejer. Netop dette kan en diætist vejlede dig i.
Så prøv at tage det roligt og se hvad tiden bringer for jer. Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske