Brev:
Graviditet kontra gammel og tyk
27. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Graviditet kontra gammel og tyk
Jeg er en ung kvinde på lige knap 26, der har et tvivls-spørgsmål angående ovenstående.
Min kæreste og jeg har længe snakket om børn, og er nu blevet enige om at nu skal vi se om vi kan sætte et lille liv i verden. Det i sig selv er jo en fantastisk beslutning, for hvad kan være mere fantastisk end at skulle være noget for et lille menneske på den måde som forældre nu engang skal være..
Samme dag som vi har taget denne beslutning, blæses en stor sag op i nyhederne om at førstegangsfødende idag både er for gamle og tykke.. WOW.. Sagen er den at jeg er "frodig" og længe har forsøgt at tabe mig, dog uden større succes.. Og selvom jeg ikke føler mig gammel, kan man jo godt forestille sig at inden jeg engang bliver gravid og går de 9 mdr. ud er jeg måske 28.. Og hvis 29 er at være gammel som førstegangsfødende er jeg jo næsten på vippen...
Mit spørgsmål går så på hvor meget der er i den sag? Og kan det være rigtig at jeg ikke kan tillade mig at være glad over vores beslutning om at skulle være forældre, "bare fordi" jeg vejer 30 kg for meget? Skal jeg bruge endnu et par år med (måske?) forgæves forsøg på at tabe mig før jeg kan "tillade" mig at blive gravid, så jeg BÅDE er for gammel OG for tyk, eller skal jeg bare være glad og frodig og sætte børn i verden?
Med undrende hilsen
Matronen