Graviditet kontra gammel og tyk

27. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Graviditet kontra gammel og tyk

Jeg er en ung kvinde på lige knap 26, der har et tvivls-spørgsmål angående ovenstående.

Min kæreste og jeg har længe snakket om børn, og er nu blevet enige om at nu skal vi se om vi kan sætte et lille liv i verden. Det i sig selv er jo en fantastisk beslutning, for hvad kan være mere fantastisk end at skulle være noget for et lille menneske på den måde som forældre nu engang skal være..

Samme dag som vi har taget denne beslutning, blæses en stor sag op i nyhederne om at førstegangsfødende idag både er for gamle og tykke.. WOW.. Sagen er den at jeg er "frodig" og længe har forsøgt at tabe mig, dog uden større succes.. Og selvom jeg ikke føler ...

Annonce

... mig gammel, kan man jo godt forestille sig at inden jeg engang bliver gravid og går de 9 mdr. ud er jeg måske 28.. Og hvis 29 er at være gammel som førstegangsfødende er jeg jo næsten på vippen...

Mit spørgsmål går så på hvor meget der er i den sag? Og kan det være rigtig at jeg ikke kan tillade mig at være glad over vores beslutning om at skulle være forældre, "bare fordi" jeg vejer 30 kg for meget? Skal jeg bruge endnu et par år med (måske?) forgæves forsøg på at tabe mig før jeg kan "tillade" mig at blive gravid, så jeg BÅDE er for gammel OG for tyk, eller skal jeg bare være glad og frodig og sætte børn i verden?

Med undrende hilsen
Matronen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger