Svar: Scanning?
24. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Ditte E
Først et stort tillykke med graviditeten:o)
Hvorvidt man får tilbud om scanning afhænger i stor grad af, hvor man bor. I nogle amter tilbydes kun scanning til gravide over 35 år eller i de tilfælde hvor man er i tvivl om termin og barnets vægt, eller er bange for at barnet kan have misdannelser (at der f.eks. er en genetisk faktor).
Der hvor du bor skulle du dog være rimeligt heldigt stillet hvad angår scanning, så vidt jeg ved:o)
Med hensyn til nakkefoldsscanning så kan du bestille tid her:
www.nakkefold-hs.dk
Nakkefoldsscanning foretages normalt omkring uge 12 og der er således tid nok til at du kan komme til egen læge og her få en snak om, hvad muligheder du har i graviditeten.
Det første jordemoderbesøg ligger som regel omkring uge 16. Nogen steder et par uger før. Når du har været ved lægen og graviditeten også her er konstateret, så sender lægen dine svangerskabspapirer til jordemoderen. Herefter modtager du et brev med besked om, hvilken konsultation du skal kontakte for at bestille tid til dit første jordemoderbesøg. Så kører tingene automatisk.
Så indtil videre skal du bare nyde det spirende liv i din mave og væbne dig med lidt tålmodighed:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske