Svar: Pille for abort?
13. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Ja det er rigtigt. Det er en fortrydelsespille.
Der tages to tabletter omgående, senest 72 timer efter det ubeskyttede samleje. 12 timer senere tages der to til.
Efter tre uger skal man gå til egen læge for at få foretaget en graviditetsundersøgelse. Kaster man op indenfor to timer efter fortrydelsespillen er taget, bør man kontakte lægen omgående, da der eventuelt skal tages nogle flere.
Lider man af diaré skal man fortælle det til lægen, det kan nedsætte virkningen af fortrydelsespillen.
Man må kun tage fortrydelses pille en gang i en menstruationscyklus og pillen kan ikke bruges som præventionsform, men er en nødløsning. Pillerne kan købes i håndkøb på apoteket.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske